Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till Lyftis startsida - 
Startsida -  kortkommando Alt + 1Startsida -   Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
LYFTIS upplägg

LYFTIS spiral
LYFTIS spiral för ständig förbättring av skolans teknikämne.

 

 -  

LYFTIS upplägg

Här följer en vägledning för att implementera LYFTIS på skolan. Arbetsgången möjliggör att systemet byggs upp och strukturen får fäste. Den sker i en egen takt som känns relevant och möjlig. Det är viktigt att skolledningen deltar. Varje skola utformar/omformar LYFTIS enligt sina prioriteringar och förutsättningar. Samarbeta gärna med en annan skola.

Försättsblad LYFTIS - Vår Handlingsplan för Teknikämnet - pdf som öppnas i ett nytt fönster.

Försättsblad LYFTIS - Vår Handlingsplan för Teknikämnet (word)

LYFTIS Steg:

Observera att alla dokumenten även finns i pdf-format längre ned på denna sida.

  1. Nulägesanalys (word)
  2. Identifiering av styrdokument – vår egen teknikprofil (word)
  3. Upprätta mål och handlingsplan (word)
  4. Hur vi inför och tillämpar handlingsplanen (word)
  5. Uppföljning (word)
  6. Skolledningens genomgång (word)

Steg 1 - Nulägesanalys

Självvärdering

Lyftis steg 1 - Nulägesanalys, pdf som öppnas i ett nytt fönster.

  • Läs Skolinspektionens rapport och diskutera därefter hur teknikämnet ser ut på er skola:
    Teknik – gör det osynliga synligt, Skolinspektionen
    Vilka problem känner vi igen? Vad är våra styrkor?
  • Notera er skolas styrkor och svagheter i relation till vad som står i rapporten.
  • Gör en självvärdering enligt Skolinspektionens mall.
  • Identifiera och beskriv de positiva och negativa aspekter som ni finner gällande er teknikundervisning.
  • Skapa en prioriteringsordning över både det positiva och det negativa.
  • Syftet är att kartlägga och beskriva nuläget.
  • Tänk på att man inte kan åtgärda allt på en gång!

Ange sådant som ni är bra på och sådant som ni ska förbättra. Använd blanketten ovan "Steg 1 - Nulägesanalys".


Steg 2 - Identifiering av styrdokument

Styrdokument - ställningstagande.

Lyftis steg 2 - Identifiering av styrdokument – vår egen teknikprofil, pdf som öppnas i ett nytt fönster.

  • Försök att upprätta en lista över åtgärder i prioriteringsordning.
  • Gå igenom kursplan och eventuellt kommentarmaterial, diskussionsunderlag och titta på filmen.
    Kursplanen i teknik - Skolverket
  • Försök att upprätta en prioriteringsordning över vad ni tolkar är viktigt inom teknikämnet sett i styrdokument. Här kan det finnas olika tolkningar och ståndpunkter inom lärargruppen. Låt det då vara så.
  • Syftet är att sammanställa viktiga styrande aspekter.
  • Arbeta i en workshop med syfte att finna konsensus kring det viktigaste inom teknikämnet på er skola/era skolor. Låt var och en skriva ned de 10 viktigaste aspekterna inom ämnet med utgångspunkt i kursplan, kommentarmaterial etc. Försök enas om 15 ställningstaganden gällande innehållet i teknikämnet. Håll fokus på ämnesinnehåll! Som naturligtvis relaterar till syften, centralt innehåll och förmågor.
  • Här kan ni ta era 15 ställningstaganden ett steg vidare. Använd blanketten ovan - "Steg 2 Identifiering av styrdokument – vår egen teknikprofil" för sammanställning.

Diskutera:
Beskriv skolans teknikprofil – vilka är vi? Vilka vill vi bli? Vilka är vi inte? (sett till hur ni vill undervisa teknik) Vad saknas i er profil sett till kursplan etc.? Varför gör ni era val?


Steg 3 - Upprätta mål och handlingsplan

LYFTIS mål och handlingplan.

Lyftis steg 3 - Upprätta mål och handlingsplan, pdf som öppnas i ett nytt fönster.

  • Vilka mål ska vi ha på vår skola gällande teknikundervisningen?
  • Formulera en handlingsplan: mål, aktivitet, ansvarig person
  • Formulera kriterier för hur målen (ständiga förbättringar) ska mätas.
  • Syftet är att börja upprätta en handlingsplan. Att dokumentera mål, aktiviteter och ansvariga för att svart på vitt uttrycka teknikämnets utveckling under en uttalad tidsperiod.
  • Med utgångspunkt i självvärderingen och i våra 15 ställningstaganden ska vi upprätta en handlingsplan.
  • Vi ska försöka enas kring mål och aktiviteter.
  • Målen ska vara mätbara och utgöra sådant som vi kan påverka.
  • Aktiviteterna ska vara konkreta. Använd blanketten ovan "Steg 3 - Upprätta mål och handlingsplan".

Steg 4 - Hur vi inför och tillämpar handlingsplanen!

Införande och tillämpning

Lyftis steg 4- Hur vi inför och tillämpar handlingsplanen - pdf, som öppnas i ett nytt fönster.

  • Roller, ansvar och befogenheter ska definieras, dokumenteras och kommuniceras.
  • Skolledningen ska tillhandahålla nödvändiga resurser och utse en representant (ämnesansvarig/ansvarig person) som ska försäkra sig om att LYFTIS genomförs.
  • Handlingsplanen kompletteras med detta.
  • Tänk på att formulera vad, vem och när.
  • Försök vara konkret och beskriva både stort och smått, allt som berör teknikämnet på skolan.
  • Tänk på att inte bara lärare och skolledning finns som resurser i teknikämnet.
  • Se resurser utanför skolan, se övriga personalgrupper inom skolan.

Behovet av kompetens, utbildning och medvetenhet ska identifieras, all personal vars arbete kan inbegripas i teknikundervisning ska erhålla lämplig utbildning. Skriv in som aktiviteter!

Rutiner, planer, åtgärder, inköp, inventeringar etc. ska upprättas. Skriv in som aktiviteter!

Alla ska vara medvetna om vilket ansvar de har för LYFTIS.

Syftet är att handlingsplanen kompletteras med allt detta. Var noga med vad, vem och när. Men se utvecklingen som en lång process som inte behöver forceras. Det ska även finnas rutiner för kommunikation av LYFTIS. Syftet är att hela skolan ska veta om arbetet.

Använda blanketten ovan "Steg 4 - Hur vi inför och tillämpar handlingsplanen".


Steg 5 - Uppföljning

Uppföljning

Lyftis steg 5 - Uppföljning - pdf som öppnas i ett nytt fönster.

Skolan ska upprätta, införa och underhålla rutiner för att regelbundet övervaka och utvärdera LYFTIS. Resultaten av planen ska även utvärderas mot styrdokument. Rutiner ska finnas som beskriver hur avvikelser, korrigerande och förebyggande åtgärder ska genomföras.

Komplettera handlingsplanen med detta. Beskriv hur planen ska hållas aktuell men även hur innehållet kan utvärderas. Använd blanketten ovan - "Steg 5 - Uppföljning".


Steg 6 -Skolledningens genomgång

Lyftis steg 6 - Skolledningens genomgång - pdf som öppnas i ett nytt fönster.

Skolledningen ska utvärdera LYFTIS för att säkerställa att det är ett fortsatt lämpligt, tillräckligt och verkningsfullt verktyg. Skolledningen har det yttersta ansvaret för hur teknikundervisningen bedrivs på skolan och behöver därför ha möjlighet att planera och analysera för en ständig utveckling. Helt enkelt: ha koll!

Använd blanketten ovan "Steg 6 - Skolledningens genomgång".


Ständig förbättring

Skriv ut blanketterna och försättsbladet, sätt ihop dem i ett dokument som ansvariga personer skriver under.

Arbeta i en återkommande process för att förbättra LYFTIS i syfte att uppnå bättre total teknikundervisning i enlighet med organisationens mål. En planläggning ska göras av hur processen ska pågå. Syftet är att undvika att handlingsplanen blir en hyllvärmare.

Tappa inte tråden!

Nästa runda - Börja om med självvärdering!

LYFTIS spiral


Samma dokument som ovan fast i pdf-format

Försättsblad LYFTIS - Vår Handlingsplan för Teknikämnet (pdf)

LYFTIS Steg:

  1. Nulägesanalys (pdf)
  2. Identifiering av styrdokument – vår egen teknikprofil (pdf)
  3. Upprätta mål och handlingsplan (pdf)
  4. Hur vi inför och tillämpar handlingsplanen (pdf)
  5. Uppföljning (pdf)
  6. Skolledningens genomgång (pdf)
 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -