Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till Lyftis startsida - 
Startsida -  kortkommando Alt + 1Startsida -   Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Självvärdering

LYFTIS

 

 -  

Självvärdering

Det här är ett enkelt verktyg för att testa vilken kvalitet på teknikundervisningen din skola har. Det är en självvärdering och är tänkt för dig som finns i skolans ledning, för lärarlag eller för enskilda lärare. Ett förslag på genomförande är att tekniklärare och rektor var för sig genomför självvärderingen först och sedan tillsammans diskuterar resultatet och vilka åtgärder som behövs. Frågorna utgår från de bedömningsområden Skolinspektionen använder i sin granskning av undervisning i teknik. Alla punkter finns dock inte med.

Sätt er tillsammans och svara på frågorna i självvärderingen och använd gärna värderingsstödet:
Självvärdering för teknikundervisningen (pdf, nytt fönster)

Dessa delar behandlas i värderingen:

  1. Resurser
  2. Relevant sammanhang
  3. Holistiskt lärande
  4. Elevers olika förutsättningar etc.
  5. Stödjande och uppmuntrande lärandeklimat
  6. Synliggörande av elevers lärande
  7. Kursplanen i teknik som utgångspunkt

Kolla din teknikundervisning - självvärdering

Det här är ett verktyg för att analysera vilken kvalitet din skola har i teknikundervisningen. Verktyget är tänkt som ett underlag för dig som finns i skolans ledning, för lärarlag eller för enskilda lärare att reflektera över hur teknikundervisningen kan utvecklas. Verktyget har utarbetats av Skolinspektionen i samverkan med Skolverket och Centrum för tekniken i skolan (CETIS) vid Linköpings universitet.

Skolinspektionen kan inte på något sätt se vilka bedömningar du gör och har ingen tillgång till det du skriver in i verktyget. När du är klar med genomgången och har gjort dina bedömningar kan du ta fram en rapport för ditt fortsatta arbete.

Kolla din skola, Skolinspektionens webbplats (pdf, nytt fönster)

 

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -