Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till Lyftis startsida - 
Startsida -  kortkommando Alt + 1Startsida -   Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Om LYFTIS

LYFTIS

 

 -  

Om LYFTIS

Ett fritt material för struktur i utveckling av skolans teknikämne. LYFTIS är ett upplägg för att långsiktigt stärka kompetens, förutsättningar och undervisning, baserat på hur företag arbetar med ISO14001. Det är gratis att använda för skolor, men med vissa restriktioner. Se vår Copyright-information.

LYFTIS spiral och arbetsgång.

Illustrationen ovan visar LYFTIS spiral för ständig förbättring av skolans teknikämne.

Utgångspunkter i LYFTIS

  • Ett stödmaterial som skolor kan använda för att kontinuerligt utveckla sin teknikundervisning.

  • Kännetecknas av framåtblick!

  • Inspiration från ISO-systemet, med en struktur för ständig förbättring.

  • Grunden ligger i Skolinspektionens självvärderingsinstrument.

  • Till LYFTIS ska kopplas olika former av stöd – texter, bilder, filmer, tips, erfarenheter, exempel på samverkan…

  • LYFTIS ska kunna utvecklas över tid.

  • Olika skolor ska kunna prioritera och göra olika. Det finns inget "rätt" eller "fel" sätt att utveckla teknikämnet.

  • Projektet ska ta sin utgångspunkt i den aktuella kursplanen för Teknik och relevant didaktisk forskning.

Syftet med LYFTIS

  • LYFTIS ska stötta skolors arbete med att ta fram en handlingsplan med tydliga rutiner och ansvarsposter som kontinuerligt utvärderas med syfte att teknikämnet ständigt blir ännu bättre.

  • LYFTIS ska erbjuda en struktur för att systematiskt utveckla teknikämnet på den enskilda skolan.

  • LYFTIS ska möjliggöra för skolor att långsiktigt kunna bygga upp sitt ägandeskap över teknikämnet.

  • LYFTIS ska bli en del av skolans permanenta arbete för att skolan därmed ska kunna göra sig mer oberoende av temporära aktiviteter.

  • LYFTIS vill sätta systematiken i fokus. Processen får ta den tid det tar.

  • LYFTIS ska erbjuda möjlighet för skolor att utbyta erfarenheter kring sitt LYFTIS-arbete.

  • LYFTIS ska utvecklas i samverkan med de medverkande skolorna.

Stegen i LYFTIS

  1. Nulägesanalys: Skolinspektionens rapport, självvärdering.
    Resultatet: identifiering av utvecklingsaspekter.
  2. Identifiering av relevanta styrdokument såsom kursplan i teknik m.m.
  3. Upprätta utvecklingsmål och handlingsplan.
  4. Införande och tillämpning
  5. Uppföljning
  6. Skolledningens genomgång
  7. Ständig förbättring

Presentation på rikskonferensen i teknik TiS2015 i Norrköping 12 oktober 2015

LYFTIS – Lyft teknikämnet i skolan, Susanne Engström (pdf 1,3 MB, nytt fönster)

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -