Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv / Dokumentation TiS 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 -  

Teknik-kemi-samarbete på gymnasiet - workshop

Helena Lennholm, docent, KTH och Johanna Isaksson, tekn.dr., Åva gymnasium

Målgrupp: Gymnasium

Presentation Kemi-Teknik-samarbete

Passet började med att Johanna Isaksson berättade om ämnesövergripande projekt i Teknik1 och Kemi1 - Teknik och materiallära. Johanna menar att det finns många punkter inom Teknik och Kemi där man kan samarbeta, t.ex. konstruktionsmaterial inom Teknik som inbegriper egenskaper, användningsområden m.m. Material som papper, stål/järn, plast, betong m.fl. kan undersökas inom kemiundervisningen och här kan man prata om elektronstrukturer, kemiska bindningar m.m.

Grupparbetet inom projektet inleddes med litteratursökning på biblioteket, laborationer i grundämne/material, eleverna gjorde posters som man sedan visade upp för lärare och andra elever under en vernissage.

Helene Lennholm fortsatte att berätta om brädspelet Dilemma. Dilemma är ett spel, verktyg för att undervisa om hållbar utveckling där man ställs inför frågor och utmaningar inom hållbarhet. Syftet är att man ska, utanför sin trygghetszon, diskutera, argumentera och tänka kritiskt inom området. Undervisning i hållbar utveckling är utmanande och alla ämnen inom området kan tas med; ekonomi, samhälle, miljö och teknik.

Till en början är spelet framtaget av Jon-Erik Dahlin på KTH, för studenter på KTH men finns nu för grund- och gymnasieskolan.

Workshopdeltagare

Deltagarna på seminariet fick under en stund pröva att spela, men i undervisningen ska elever och studenter få en stunds förberedelse, man ska ha ett kort spelseminarium och senare en uppföljning. Tanken är att spelet kan utgöra betygsunderlag.

Du kan läsa mer om spelet här:
DILEMMA - brädspelet som är ett interaktivt verktyg för att undervisa i hållbar utveckling

Läs mer:


Text och foto: Katarina Rehder, CETIS

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -