Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv / Dokumentation TiS 2018

Katarina och Carolin
Katarina och Carolin lärarstudenter, LTU

 

Exempel på rörelseöverföring - papperskatt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 -  

Hur fungerar mekanismer för rörelseöverföring och hur kan vi använda oss av det i grundskolan?

Katarina Olsson och Carolin Kummu, lärarstudenter, LTU

Målgrupper: F-3, 4-6, fritids

Studenterna Katarina Olsson och Carolin Kummu berättade om ett teknikprojekt de arbetat med under sina studier.

Den första förmågan i kursplanen, som handlar om att eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att identifiera och analysera tekniska lösningar, var den del Katarina och Carolin fokuserat på.

Under workshopen berättade de hur de gått tillväga med att utveckla sin uppgift och sedan hur de arbeta fram en katt som kan röra på sig.

Deltagarna fick till att börja med titta på ett slags rörelseschema för att fundera på vilka rörelser som kunde ha använts vid tillverkningen av katten.

Workshopdeltagare i arbete.

Under själva övningen under workshopen fick alla deltagare själva pröva att konstruera katten utan att först få vända på katten för att se hur den rörde sig.

Närbild - tillverkning av papperskatt för att lära sig om rörelseöverföring.

Två workshopdeltagare färdigställer papperskatten.

Katarina och Carolin visade också på frågor man kan ställa sig under arbetet med konstruktionen. Frågorna knöt de också an till den första förmågan i kusplanen (se presentationen nedan).

Efter uppgiften, som allt var lite klurig, fick deltagarna reflektera över ett antal frågor, reflektionerna och tankar som man sedan delade med sig av i klassrummet.

Katarina Olssons och Carolin Kummus presentation:
Hur fungerar mekanismer för rörelseöverföring och hur kan vi använda oss av det i grundskolan? (pdf)


Text och foto: Katarina Rehder, CETIS

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -