Vad gör vi i årskurs 4-6?
-
Konstruera, styra, reglera och programmera – en röd tråd F-9 - Ebba Petterssons Privatskola
Erika Åberg, MA/NO/TK-lärare, Ann-Sofie Johansson, MA/NO/TK-lärare, Martin Blomgren, MA/NO/TK-lärare och Rickard Dahlén, MA/NO/TK-lärare, Ebba Petterssons Privatskola
Målgrupper: Förskoleklass - årskurs 9
På seminariet berättade Erika Åberg, Ann-Sofie Johansson, Martin Blomgren och Rickard Dahlén om sitt arbetssätt med en tydlig progression utifrån nya skrivningar i kursplanen. De menar att den röda tråden är att kunskapen hela tiden byggs på och att eleverna drar nytta av tidigare kunskaper. Lärarna berättade att de började med att gå Skolverkets kurs i programmering, för att sedan gå vidare med workshops. För att komma igång med arbetet köpte de in material som legorobotar, WeDo, till de lägsta åldrarna, Lego Boost till mellanstadier samt Arduino för årskurs 7-9.
Det var ett välbesökt seminarium genomfört av fyra lärare från de olika stadierna. De har genom fortbildning och genomtänkt arbete skapat en röd tråd genom stadierna, detta för att säkerställa tillägget i kursplanen.
De visade bl.a. enkel programmering av människor i årskurs 1, i årskurs 4-6 styr- och reglertekniska uppgifter och årskurs 7-9 visdes Arduinoprogrammering med fokus på smarta hem.
Ett tips som de ville dela med sig av var att man t.ex. på sli.se kan hyra material. De avlutade med att säga att genom ett gemensamt arbetssätt kan lärare få större kunskap i hur man kan undervisa kring programmering.
Läs mer i Ebba Pettersons presentation:
Konstruera, styra, reglera och programmera – en röd tråd F-9 - Ebba Petterssons Privatskola (pdf)
Text och foto: Lotta Lindmark