Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv / Dokumentation TiS 2016

Peter: Gränssnitten mot datorer utvecklas.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 -  

Från idé till prototyp - föreläsning

Agneta Hedenström rektor, Luleå kommun, Peter Parnes, professor, Luleå tekniska universitet

Målgrupp: Alla

Agneta och PeterHur kan teknik användas för att få elever att gå från idé till fungerande prototyp?

I den här föreläsningen visades hur det går att hjälpa sina elever att realisera idéer och väcka intresse för produktframställning i ett hållbart samhälle.

Peter Parnes började med att berätta om hur han jobbar med att få unga att inspireras av teknik och vad det innebär att leva i en digital värld. Han menade att ungdomar är duktiga på att nyttja ny teknik – men steget att producera själva är ganska långt. Han inspirerar unga att bli producenter istället för att endast vara konsumenter och att realisera sina egna idéer. Genom Makerrörelsen kan både kreativa idéer och ett hållbart förhållningssätt få ett naturligt utrymme hos ungdomar.

Han visar exempel på smycken där fjärilsvingar rör sig, klänning som lyser vackert med hjälp av lysdioder och hur man med digitala verktyg låter datorn ta stilen ur en konst och gör bilden utifrån den. För den som vill lära sig mer, gå in på Deepart.

Peter berättade vidare att mycket av den moderna tekniken kommer från militära innovationer som t.ex. drönare. Drönare används numera frekvent av t.ex. hjälporganisationer för att nå ut med medicin och mat till isolerade områden.

Varför digitalisering överhuvudtaget kanske man undrar. Peter berättade att i takt med att samhället ändras och utvecklas kommer datorer vara det mest centrala arbetsredskapet - alla yrken kommer att behöva datorer i framtiden.

De självlärande nätverken, deep learning, var också en intressant del av föreläsningen. Lite förenklat kan man säga att genom att låta datornätverk ta till sig, gå igenom information, lagra den, och på så vis bli självlärande. De beräkningar som har gjorts är att t.ex självkörande bilar är inblandade i 80% färre olyckor.

När den artificiella intelligensen (AI) blir smartare än människan kan vi fundera på hur den påverkar skola och miljö. Den kommer med största sannolikhet förändra världen och arbeten framöver. Peter visar exempel på hur datorn sätter ihop matrecept genom att få ett visst antal ingredienser. Den gör nya recept och nya förslag, den letar alltså inte upp sådana som redan finns på nätet. AI kan med all säkerhet implementeras inom de flesta områden.

Gränssnitten mot datorer förbättras och utvecklas. Genom sin klocka går det att interagera med sin dator, bland annat kan man ge kommandon via tal och det du vill ska ske händer. T.ex. kan du öppna din garagedörr när du kör upp på garageinfarten genom ett enkelt talkommando.

Shared VR experience är också en nyhet som gör att man upplever samma sak i en grupp. Sätt hela klassen i en buss och man upplever att man åker på en helt annan plats. Det är visserligen en dyr historia än så länge, alla fönster i bussen byts ut och att de blir en del av VR-utrustningen som behövs. Men framtiden kommer allt närmare.

Vi har en Youtube generation menar Parnes. När barn och ungdomar lär sig saker är Youtubefilmera en naturlig kanal för att se hur man kan olika saker. Där lär man sig både digitala och analoga förmågor. Frågan är bara vem som säkerställer kvalitet när informationsfilmer m.m. läggs ut via t.ex. Youtube.

Agneta Hedenström berättade om att skaparsamhället är ett sätt att jämna ut skillnader mellan pojkar och flickor och få till större jämlikhet. Kanske kan vi få tjejer att lockas till teknikområdet genom makerkulturen var också en av frågorna som togs upp. Skaparkulturen är ett grund för kreativitet och lärande. Här samsas konst och teknik med robotik, elektronik, programmering, smycken, sömnad och slöjd, bland annat! Alla delar har sin roll i skaparkedjan.

Peters och Helenas presentation:
Från idé till prototyp - Peter Parnes och Agneta Hedenström (pdf 6,2 MB, nytt fönster)


Text och foto: Katarina Rehder, CETIS

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -