Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Föreståndare CETIS
Claes Klasander

 

"Teknikämnet är ett av de skolämnen som är mest lämpat för att lyfta fram perspektiv som berör såväl hållbar utveckling som jämställdhet."

 



Teknikämnet i ett skifte

Text: Claes Klasander, föreståndare CETIS
Foto: Katarina Rehder
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 2, april 2021

På regeringens bord ligger nu Skolverkets förslag till ny timplan för bl.a. grundskolan. Där går man teknikämnet förbi i samband med att timmar omfördelas från Elevens val till andra skolämnen. CETIS har tillsammans med några centrala organisationer skrivit ett brev till utbildningsminister Anna Ekström med syfte att få förslaget omprövat

Med anledning av att Skolverket den 29 mars 2021 redovisade uppdraget att se över timplanen för grundskolan och motsvarande skolformer (U2020/0057/S) har CETIS tillsammans med NTA Skolutveckling, Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA), Teknikföretagen och Smartare Elektroniksystem framfört argument till regeringen för att de bör omvärdera förslaget när det gäller undervisningstiden för teknikämnet.

Bland de syften som i förslaget anges för att omfördela timmar från Elevens val till ett antal skolämnen framhålls särskilt möjligheterna att förstärka innehållsliga aspekter som kan hänföras till hållbar utveckling respektive jämställdhet. Där ansåg vi att teknikämnet verkligen platsade, och påpekade hur ämnets syfte, målpunkter och centralt innehåll är formulerat avseende "Teknik, människa, samhälle och miljö". Där går man alltså i förslaget teknikämnet förbi och tilldelar inte teknikämnet en enda timme. Skolverkets enda argument för detta är att teknikämnets 200 timmar inom den stadieindelade kursplanen inte utvärderats, trots att samma reform förändrade läget på samma sätt för de ämnen Teknik tidigare delade timplaneutrymme med. Vi framhöll teknikämnets vikt och att ämnet behöver fler timmar.

I skrivelsen anförde vi följande argument för att även tilldela teknikämnet fler timmar:

  1. Teknikämnet är ett av de skolämnen som är mest lämpat för att lyfta fram perspektiv som berör såväl hållbar utveckling som jämställdhet.
  2. Att teknikämnets 200 timmar inom den stadieindelade timplanen inte utvärderats ska inte användas som argument för att inte utöka timtiden i ämnet.
  3. Nästa chans att stärka teknikämnets timutrymme kommer dröja.
  4. Teknikämnets relation till gymnasieskolan bör stärkas.

Vi föreslog därför, med emfas, följande:

  • utökningen om 50 undervisningstimmar, som i föreliggande förslag nu tillfallit NO-ämnena, i stället fördelas proportionerligt mellan NO-ämnena och teknikämnet, det vill säga 37,5 timmar för NO-ämnena och 12,5 timmar för teknikämnet, eller
  • omfördelning görs till teknikämnet inom den befintliga ramen på annat sätt och i relation till samtliga ämnen som i föreliggande förslag fått ökad tilldelning.

Samtidigt passade vi på att framhålla den stora vikten av teknikämnet inom den svenska skolan.

Hela skrivelsen till regeringen hittar du via följande länk här på CETIS webbplats:
Omvärdera timplaneförslaget avseende skolämnet Teknik (pdf, ny flik)


Nyhetsbrev nr 2, april 2021- startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -