Gunilla Rooke Foto: Skolverket
Om ämnesbetyg på gymnasiet
Text: Gunilla Rooke, Skolverket
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 2, april 2021
Nyligen fick Skolverket ett uppdrag att förbereda för ämnesbetyg i gymnasieskolan från och med hösten 2024. Målet är att främja det långsiktiga lärandet och att eleverna på det här sättet ska slippa ständig bedömning och betygssättning.
I praktiken innebär det att alla ämnesplaner måste ses över för att passa i ett ämnesutformat system. Varje ämne ska bygga på progression, kurserna försvinner och ämnena delas istället in i nivåer. Först efter avslutad nivå får eleven sitt ämnesbetyg. Skolverket har påbörjat ämnesplanearbetet, ett hundratal ämnesexperter anlitats och många referenspersoner läser utkast och kommenterar. Flera av dem är lärare, men även forskare och representanter från olika branscher finns med. Samtliga programstrukturer och ämnesplaner kommer att remitteras öppet, vilket innebär att alla har möjlighet att påverka innehållet.
Även om Skolverkets uppdrag inte innebär att programmen ska göras om så kan ändringar i ämnen, nya skärningar och nya poängomfattningar betyda att strukturen behöver justeras. För att få en uppfattning om vad skolorna tycker om de olika gymnasieprogrammen gör Skolverket regelbundna avstämningar runt om i landet bland rektorer, lärare och elever. För teknikprogrammet så är det många som önskar att hållbarhet och digitalisering ska få en större plats i utbildningen. Just nu tittar vi på hur dessa delar ska kunna tas med i större omfattning. Ett förslag är att låta teknikämnet få mera innehåll av programmering och digital teknik. Ett annat är att införa ett gemensamt ämne med fokus på hållbarhet, till exempel naturkunskap. Dessutom är ambitionen att övriga tekniska ämnen ska genomsyras av hållbarhetsperspektiv och ta höjd för den digitala utvecklingen. Inom produktionsteknik sker stora förändringar med t.ex. smarta fabriker, AI och AR-teknik. Inom det informationstekniska området handlar mycket om datasäkerhet, datainsamling och hopkoppling av IT-enheter.
De etiska frågorna och tillgänglighetsaspekterna får också allt större betydelse vilket måste återspeglas på programmet. För vem utvecklas tekniken, och av vem – det är frågeställningar som hela tiden behöver vara aktuella.
På Skolverkets webb kan du följa arbetet och se tidplanen för remisser och beslut:
Nya ämnesbetygsreformen - Skolverket
Om du vill bidra mera aktivt, till exempel med att ingå i referensgruppen för något ämne, så kontakta Gunilla Rooke, undervisningsråd på Skolverket och ansvarig för teknikprogrammet, gunilla.rooke(at)skolverket.se