Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

 

 



Forskarruta -
Reflektioner från praktiken

Text: Johan Svenningsson, NATDID
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 2, april 2021

I tidigare nummer av CETIS nyhetsbrev har det skrivits om bland annat vilken typ av forskning som är vanligast förekommande inom teknikämnet i skolan. Författarna till den studien avslutade med att rekommendera samarbeten på olika nivåer för att stärka och utbyta idéer inom teknikundervisning. I linje med detta är vi från NATDID intresserade av hur just du gör!

Erfarenheter som görs i klassrum och andra lärmiljöer är viktiga för att utveckla såväl praktiken som forskningen. I tidskriften ATENA Didaktik har vi en texttyp som vi kallar "Reflektioner från praktiken" där du som verksam lärare kan sprida dina erfarenheter. Vi saknar i nuläget texter kopplade till teknikämnet och eftersöker därför sådana.

Reflektioner från praktiken skriver du i essäformat, vilket låter dig som skribent reflektera över de erfarenheter från undervisningspraktiken som du beskriver. Du kan exempelvis ta arbetet med en konstruktionsuppgift, ett nytt läromedel eller användandet av läroplaner som utgångspunkt.

Texten ska även innehålla en kritisk prövning av dina erfarenheter genom teoretisk reflektion, till exempel med hjälp av någon didaktisk modell. Genom att den kopplar beskrivningar av praktiken med teoretiska reflektioner om dessa ser vi denna typ av text som ett steg mot beprövad erfarenhet.

Vilka erfarenheter skulle du vilja skriva om?

Besök atenadidaktik.se för att inspireras av andras texter och läsa mer om hur du gör om du vill skicka in en egen text. Har du frågor går det bra att kontakta Gunnar Höst, gunnar.host(at)liu.se, huvudredaktör för ATENA Didaktik.

NATDID och ATHENA Didaktik

Forskarrutan skrivs av Nationellt centrum för teknikens och naturvetenskapernas didaktik (NATDID). NATDIDs syfte är att sprida forskning till verksamma lärare. Som en del av detta driver vi tidskriften ATENA Didaktik. Den vänder sig till dig som är intresserad av hur undervisning kan utvecklas genom att basera den på forskning och beprövad erfarenhet.

 

Athena didaktiks logga


 

Nyhetsbrev nr 2, april 2021- startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -