Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Jörn
Jörn Karlsson Foto: Privat

 



Fjärrundervisning under pandemin

Text: Jörn Karlsson
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 2, april 2021

Jörn Karlsson är lärarstudent vid Högskolan i Dalarna. I sitt examensarbete för ämneslärarexamen undersökte han tekniklärarnas förmåga att fjärrundervisa. Vilka styrkor och svagheter upplever tekniklärare i fjärrundervisningen och hur kan denna insikt hjälpa dem att utvecklas i sin profession?

Fjärrundervisning var och är en lösning för att upprätthålla gymnasieskolans undervisning under Covid-19 pandemin. Det resulterade i frågeställningar om fjärrundervisningens potential att bli en naturligt integrerad del av skolan.

Syftet med studien är att ta reda på hur tekniklärarna på gymnasiet upplever sin förmåga att fjärrundervisa Teknik. Vilka styrkor och svagheter har tekniklärarna i fjärrundervisningen och hur kan denna insikt vara ett underlag för professionsutveckling?

Studien bygger på en datainsamling genom enkät där tekniklärarna har gjort självskattningar. Det teoretiska ramverket TPACK används för att formulera relevanta frågeställningar inom de olika huvudområdena; Technology, Pedagogy och Content plus kombinationer av dessa. Studien analyserar och diskuterar resultatet i olika dimensioner t.ex. hur erfarenhet och kön påverkar resultatet. Men den ger även en individuell kompetensprofil där den enskilda teknikläraren kan avläsa sin kompetens. Studien jämför resultatet med andra TPACK studier, i jämförelse har tekniklärarna genom egenskattning en generellt sett hög kompetens inom alla områden och synnerligen hög inom Technology och Content.

Studien diskuterar hur ramverket TPACK kan användas i skolutvecklingen på enhetsnivå för att kartlägga kompetens och tjäna som ett underlag för reflektion och en kollegial diskussion. Har tekniklärarna möjligtvis en bättre förutsättning att fjärrundervisa och i så fall vilken roll kan tekniklärarna ta i skolutvecklingen?

Studiens resultat

Vad som med klarhet framgår av resultaten av denna studie är att tekniklärare har en synnerligen stark tro på sin förmåga att hantera frågor relaterade till teknik och teknologi både från ett innehålls- och pedagogikperspektiv samt från ett användarperspektiv. Tekniklärarna skattar sin förmåga i alla TPACK områden högt och har ingen tydlig svaghet. Genom denna studie har en bättre förståelse för tekniklärarnas förmåga att fjärrundervisa framkommit, en förmåga som enligt tekniklärarna är exceptionellt hög. Tekniklärarna skulle därav kunna användas som en lokal kompetens i professionens utveckling av fjärrundervisningen för en skola där fjärrundervisningen är en central del av den ständigt pågående digitaliseringen.

Studien har även resulterat i ett generellt verktyg för alla lärare att utvärdera och utveckla sin kompetens inom fjärrundervisning. Du kan - Klicka här för att göra testet. Efter testet kommer en kompetensrappport att mejlas ut.

Vid frågor om studien eller testet vänligen kontakta Jörn Karlsson: jorn(at)reachrs.com

Här finns studien i sin helhet:
Tekniklärarnas förmåga att fjärrundervisa (pdf)


Nyhetsbrev nr 2, april 2021- startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -