Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Protypen
Ella visar upp prototypen.

 

 


 

 



Finn upp - från teori till praktik

Text: Helena Thorén, verksamhetschef Finn upp
Foto: Finn upp
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 2, april 2021

Elever i årskurs 6-9 kan delta i uppfinnartävlingen Finn upp. Man kan säga att eleverna går igenom en skolversion av innovationsprocessen. Den kallas Uppfinnarresan och tanken är att teoretisk kunskap blir begriplig genom att praktiskt utveckla idéer. Eleverna driver lärprocessen självständigt och läraren coachar. Här berättar Helena Thorén mer om Uppfinnarresan.

På Högsätra skola i Lidingö kommun går 13-åriga Ella i 6:an. Hon är glad, och stolt, när hon berättar om de två uppfinningar hon fått utveckla under tekniklektionerna detta läsår. Det började när läraren Carola Löwenhielm introducerade Uppfinnarresan i klassen. Det är en pedagogisk metod där eleverna får utveckla egna lösningar på problem de själva upplevt eller hört att många har. Till sin hjälp fick de läroboken "Min uppfinnarresa" där de får följa en innovationsprocess från idé till uppfinning. Boken tar med dem på en uppfinnarresa med fem stationer.

En lösning för källsortering.
Uppfinningen separerar olika material på ett klurigt sätt så att de hamnar i rätt container.

Ellas första uppfinning utvecklade hon i ett team med fyra av hennes klasskamrater. Det var en lösning för källsorteringen på återvinningsstationer. Uppfinningen separerar de olika materialen på ett klurigt sätt så att de inte hamnar i fel container. En central del var att skräpet automatiskt skulle sorteras eftersom människor kastar fel då och då.

– När vi skulle hitta lösningen pratade vi i gruppen och kom överens om att skräpet skulle ledas upp på ett rullband och att sensorer och en algoritm skulle sortera så det hamnar i rätt container. Tillsammans kunde vi förbättra idén så den blev ännu bättre, berättar Ella.

De arbetade i tio veckor och fick till och med in en lösning för sopgubbarna med ett blipplås som öppnar luckan. Teamet dokumenterade arbetet i en teknikrapport med bilder och flödesscheman.

– Vi vann Chalmers tekniktävling 2021 med uppfinningen, säger Ella stolt.

Förbättra munskydd

Den andra uppfinningen tävlar hon med i Finn upp, Sveriges största och äldsta uppfinnartävling för unga. Den avgörs i maj. Till den har hon lämnat in en uppfinning som hon tagit fram på egen hand. Det är en lösning på ett problem som många upplevt under Coronapandemin, nämligen munskydden. Det blir varmt, svårare att få luft, imma på glasögonen och ont bakom öronen. Vi är många som känner igen oss, de är obekväma.

– Det första vi gjorde var att hitta ett problem och jag såg att många hade problem med Coronamaskerna, berättar Ella.

Ellas lösning är ett munskydd i ett material som andas och där bakterier inte frodas. Hon har också utvecklat ett nytt sätt att fästa skyddet på.

– Jag tänkte först ut problemet. Och bestämde att jag ville förbättra munskydd, sedan sökte jag på internet om det var ett problem för folk. Jag testade om tyget fungerade, gjorde skisser på papper och sedan på nätet. Sedan byggde jag en modell och när alla delar var klara skrev jag en teknikrapport och anmälde mig till uppfinnartävlingen.

Allt detta tog fem dagar, till och med en slogan kom Ella på "Vent Face Mask". Så vad lärde hon sig under lektionerna.

– Jag lärde mig att inte direkt börja bygga, utan först tänka. Tänka i varje steg och följa Uppfinnarresan. Jag har också lärt mig att samarbeta. Det skulle tagit mycket längre tid annars. Det var jätteroligt!

När Ella funderar över hur hon har utvecklats under den här tiden, om hon blivit kreativare, säger hon:
– Jag fick tänka mycket på vad människor kommer tycka om uppfinningen. Jag tänkte ur en annan synvinkel än min egen.

När hon till sist får frågan om hur hon tror det skulle gå om hon fick göra Uppfinnarresan igen svarar hon:
– Nästa gång kommer jag veta vilka steg jag ska ta. Jag kommer följa stegen och då kommer det att bli enklare och gå snabbare.

Unga innovatörer

Logga Unga innovatörer.

Unga innovatörer är en ideell oberoende skolaktör som arbetar för att alla Sveriges unga ska få möjlighet att upptäcka och utveckla sina innovativa förmågor. De menar att för att kunna skapa lösningar som möter framtidens utmaningar behöver de unga, redan under skoltiden, få stöd för att stärka förmågor som kreativitet, problemlösning och samarbete. Unga innovatörer har en specialistkunskap som krävs för att innovationskraften ska få plats i klassrummen. De har utbildningskoncept för både grundskola och gymnasium, och en alumniverksamhet.

Uppfinnarresan

Uppfinnarresans fem steg.
Uppfinnarresans fem steg.

Uppfinnarresan är en beprövad pedagogisk metod för grundskolan där eleverna följer med på en resa som leder ända fram till en egen uppfinning. Stationerna längs vägen hjälper dem att hitta nya lösningar på allt från vardagsproblem till större utmaningar. Under resans gång kommer de att träna förmågor de behöver när de blir vuxna och som är efterfrågade både av samhället och näringslivet.

Kostnadsfria läromedel

Eleverna får en lärobok "Min uppfinnarresa", 60 sidor i A4-format. Den innehåller förutom Uppfinnarresan även ett kapitel om digitala lösningar och ett om Finn upp, uppfinnartävlingen för unga.

Lärarna får en handledning, 112 sidor i A4-format, som förutom undervisningsstöd i Uppfinnarresan innehåller lektionsplaneringar från erfarna lärare och bedömningsmatriser för ämnen som Teknik, Matematik, Svenska, Slöjd, Samhällskunskap och Engelska. Matriserna matchar kunskapskraven i högstadiet.

Ett digitalt lärverktyg lanseras 2021 för både elever och lärare. Dessutom finns över trettio lektionsövningar kopplade till de fem stationerna i Uppfinnarresan. Allt kan laddas ner kostnadsfritt på
Unga innovatörer högstadiet

Det är gratis tack vare att Unga innovatörers verksamhet finansieras delvis av Skolverket.

Finn upp, Sveriges största uppfinnartävling för unga

Finn upps logotyp - Problemlösning, kreativitet och uppfinnande skola.

 

Finn upp arrangeras varje år för unga mellan 12–15 år. Uppfinnartävlingen är en skolverksamhet som startade redan på 1970-talet. Den lockar elever från hela Sverige.

I år har slussarna nyligen stängts och nu granskas alla tävlingsbidrag av en skicklig jury. Elever med de allra bästa bidragen bjuds in till en glittrig prisutdelning på Nobel Prize Museum i Stockholm i maj där stipendier på upp till 5 000 kronor delas ut. Det är ett minne för livet.

Innovationsstipendium på 25 000 kronor

Unga innovatörer har i år instiftat ett innovationsstipendium på 25 000 kronor. Det ska bidra till att fler unga människor kan utveckla lovande idéer ett steg närmare en framgångsrik innovation. Pengarna går till konkreta aktiviteter som utbildning för att stärka deras innovativa förmågor, för att köpa material och verktyg till en prototyp, för att anlita en konstruktör, skydda idén, ta fram en logotyp eller bygga upp en hemsida för innovationen.

Det är en unik chans för unga upp till och med 20 år.
Ansökningstid för 2021: 3 maj.

Unga innovatörer kan utlysa stipendiet tack vare stöd från Agne Johanssons Minnesfond. Ansökan och mer information finns på
Alumninätverk - Unga innovatörer


Läs mer om finnupp:
Finn upps webbplats

 


Nyhetsbrev nr 2, april 2021- startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -