Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

 

 



Tekniken i fokus när du går utomhus

Text: Carina Brage, tekniklärare med legitimation i teknik för årskurs 3-9 och författare till boken Att lära teknik ute.
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2021

Barn som har teknikundervisning ute.
Teknikundervisning ute. Foto: Carina Brage

Just nu passar det extra bra med att ha skolämnen utomhus. Det är ofta trångt i klassrummen och det kan vara svårt att hålla avstånd. Min erfarenhet är att utomhus blir allt mycket lättare. Här ger jag fem enkla tips om lektioner eller rastaktiviteter utomhus utan större förberedelser

Utevistelsen gör oss piggare, ger oss energi och en stor och viktig aspekt är att vi arbetar med värdegrunden på ett annat sätt än när vi är inne i klassrummet. Utifrån mina egna erfarenheter gör en lektion utomhus att våra elever klarar resten av dagens lektioner inomhus på ett helt annat sätt än om vi har lektioner inomhus. Alla aktiviteter går att genomföra inomhus men varför ska vi vara inne när vi kan vara ute? Det kan räcka med en liten stund av fysisk aktivitet ute för att göra skoldagen lite bättre och få både piggare och mer hållbara elever och lärare.

Bryt av med en teknikpromenad

Skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen. (Lgr 11, Kapitel 1, Skolans uppdrag). Syftet med en teknikpromenad är att eleverna kan tänka efter, synliggöra och reflektera om tekniken som omger oss och vilken teknik vi använder i vår vardag dagligen.

Genomförande

Bestäm en promenadslinga. Dela in eleverna två och två. Låt eleverna under promenaden diskutera och berätta för varandra hur många tekniska innovationer de använt från det att de steg ur sängen på morgonen fram till dagens tekniklektion. För varje teknik de använt, notera för att hålla räkningen på hur mycket teknik som faktiskt har använts. Samlas och berätta för varandra och skriv ner, vad för slags teknik och hur många tekniska innovationer som de har kommit på att de har använt. En variant av detta är att eleverna går ut och undersöker hur många tekniska innovationer de hittar på 20 minuter. Man kan ta bilder på dem eller bara notera och räkna dem.

Teknikpromenaden är också en bra uppgift att ta till när man ska förflytta sig från en plats till en annan. En promenad ger fysisk aktivitet, där alla kan delta. Promenaden är ett utmärkt tillfälle att ge eleverna en fråga som diskussionsunderlag. Frågor kan beröra det ni just nu arbetar med i teknikämnet men det kan också vara reflektioner och tankar om teknik allmänt.

Exempel på diskussionsfrågor:

  • Behöver vi all den teknik som omger oss?
  • Hur påverkar tekniken miljön?
  • Hur skulle pandemin hanteras utan teknik?
  • Frågorna är många och spännande, så passa på att ta en del av tekniklektionen till kreativt tänkande och elevernas egna reflektioner om teknik.

Vad är teknik för dig?

Grabbar som studerar en grävmaskin som jobbar med markberedning. Foto: Katarina Rehder.
Markberedning. Foto: Katarina Rehder

Här är syftet att från en utgångspunkt få igång en diskussion om tekniska innovationer. Att eleverna får tala om vad de tänker på då det gäller teknik.

Genomförande

Var och en ska först tänka på en teknisk innovation. När alla har tänkt färdigt får de delge varandra vad de tänker på. Eleverna ska sen ställa sig på led utifrån första bokstaven i sin valda tekniska innovation. Låt eleverna inför alla tala om vad de tänkte på när alla har placerat sig i bokstavsordning. Om det är svårt att komma på något, dela in eleverna två och två och gå en liten promenad, så att de får möjlighet att prata med varandra om teknik och tekniska innovationer. Under promenaden kan de tillsammans fundera ut någon teknisk innovation eller att de får med sig en från läraren att fundera kring.

För de senare årskurserna kan eleverna ställa sig på led tidsmässigt utifrån hur länge de tror att innovationen har funnits för att få ett historiskt perspektiv.

Robotövning

Illustration till robotövningen: Låt dina elever styra sina klasskamrater "robotarna". Illustration: Kenth Andersson
Illustration till robotövningen: Låt dina elever styra sina klasskamrater "robotarna". Illustration: Kenth Andersson

Denna samarbetsövning leder till diskussioner om teknik, om robotar och dessutom till många skratt.

Genomförande

Dela in i klassen i grupper med tre elever i varje grupp. Två i gruppen är robotar, den tredje personen ska styra robotarna. De två som är robotar börjar med att ställa sig rygg mot rygg. Den person som styr får inte börja styra förrän robotarna har hunnit gå cirka fem meter ifrån varandra. Alla grupper börjar samtidigt. Den som styr måste styra varannan gång på varje robot annars blir det för enkelt. Robotarna ska gå rakt fram tills den som styr gör en lätt klapp på ena axeln. Om roboten får en klapp på höger axel, vänder "roboten" nittio grader och fortsätter att gå mot höger. Målet är att dessa två robotar ska styras så att de kommer att mötas.

Robotarna är programmerade så att de inte går nedför stup eller ut på vägar. Om robotarna går mot ett stup, väg eller annat hinder på skolgården så stannar den automatiskt och bara står och stampar tills "styrningen" kommer.

Byt sen roller så att alla får testa på både att styra och att vara robot. Diskutera med eleverna i vilka sammanhang det finns robotar och ge exempel på olika robotar.

Tekniktankar

Genomförande

Bilda en cirkel. Låt var och en i turordning säga någon teknisk innovation – endast ett ord, det första de kommer på. Fortsätt varvet runt igen och igen. Om man inte kommer på något mera kan man säga pass. Sluta när hälften av gruppen säger pass. Fortsätt att arbeta med de tekniska innovationerna som kommit upp inne i klassrummet.

Alternativ till uppgiften: en elev säger namn på en innovation, t.ex. en elev säger spade, då ska nästa person säga en innovation som börjar på ordets sista bokstav – till exempel elbil, nästa säger exempelvis luskam o.s.v.

Samhällsbygge

Eleverna ska med hjälp av naturmaterial (snö om det finns) skapa ett samhälle som lyfter fram naturens ekosystemtjänster, ett hållbarare samhälle med teknik och miljö i fokus. Tillsammans får de fundera över hur de får energi, hur de löser transporter på bästa sätt, vilka institutioner som krävs, matförsörjning, placering av bostäder, skolor m.m. Syftet är att de ska få en inblick i samhällsplanering, teknikutveckling och fundera över vilken teknik som behövs för att få samhället långsiktigt hållbart.

Läraren kan exempelvis ge följande instruktioner:
Ni är planingenjörer på kommunen och ska planera ett samhälle för framtiden. Tänk på konsekvenserna av era teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska, etiska och sociala aspekter. Fundera på placeringen av till exempel bostäder, skola och jobb, fundera var ni får energin ifrån och fundera på materialflödena i samhället.

Fundera också över:

  • Hur får man energi?
  • Hur får man mat?
  • Hur tar man hand om soporna och transporter?

Tänk på våra ekosystemtjänster och ha dem i fokus när ni planerar ert samhälle. Diskutera olika ekosystemtjänster med eleverna innan ni börjar.

Kontaktinfo:
carina.brage(at)bredband.net


Nyhetsbrev nr 1, februari 2021- startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -