Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Teknik och hållbar utveckling - NTA:s temapärm för förskolan.

 



NTA lanserar två nya teknikteman

Text: Sebastian G. Danielsson, NTA Skolutveckling
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2021

Under 2021 lanserar skolutvecklingsprogrammet NTA Skolutveckling två nya teknikteman. Ett för förskolan och ett för högstadiet – med hopp om att öka barns och elevers intresse för teknik.

NTA Skolutveckling (naturvetenskap och teknik för alla) vill stimulera barns och elevers lust, nyfikenhet och kunskaper i naturvetenskap, teknik och matematik. Med kompetensutveckling och vetenskapligt granskade teman, som innehåller undervisningsmaterial och lärarhandledningar, vill NTA Skolutveckling ge lärare stöd i undervisningen. I år lanserar NTA Skolutveckling två nya teknikteman.

Tema 1 - Teknik och hållbar utveckling

Ett av dessa är ett tema för förskolan, Teknik och hållbar utveckling, vars syfte är att ge barnen handlingskompetens inom dessa områden. Efter ett och ett halvt års intensiv utveckling, där temat bland annat har testats i barngrupper, är det nu färdigt att användas på förskolor i hela landet.

Testat i förskolan

Forellens förskola i Visby är en av de förskolor som har testat temat. Där blev barnen varse om att tekniska lösningar finns överallt. I ett uppdrag skulle de utforska teknik i sin omgivning. Barnen hann knappt titta upp innan fascinerande föremål uppenbarade sig. Vem hade kunnat ana vilken teknik det finns i en hålslagare? Eller vipplocket på blöjhinken, som öppnas genom att man trampar på en pedal?

– Det var en nyfikenhet, ett upptäckande och ett lärande som vi även kunde spinna vidare på. Det finns så otroligt mycket i det här temat som man kan gå vidare med, säger förskolläraren Maja Wikström.

Tema Teknik och hållbar utveckling har arbetats fram i samråd med yrkesverksamma i förskolan och forskare. Teknik är ett område som många upplevt svårt att undervisa om och hållbar utveckling ett område som nyligen förts in i läroplanen. Dessa områden passar dessutom väldigt bra ihop, förklarar utvecklarna av temat.

– Man behöver teknik för att hitta hållbara lösningar och det är bra att tänka hållbart när teknik utvecklas, säger utvecklaren Nina Holm som är förskollärare, utomhuspedagog och NTA-samordnare i Karlstad.

Vår vardag

Gemensamt för teknik och hållbar utveckling är dess stora påverkan på vår vardag, vilket speglas i temats innehåll. Temat är upplagt för att införlivas i förskolans dagliga verksamhet. Uppdragen löper en längre tid och kan på olika sätt kompletteras för att undervisningen om teknik och hållbar utveckling ska bilda en helhet utifrån förskolans läroplan. Det finns även kortare uppdrag som ska kunna användas i spontana lärsituationer.

Temat är uppdelat i tre avsnitt: Våra konstruktioner, Våra transporter och Vår hållbara omgivning. Varje avsnitt rymmer flera konkreta uppdrag. I ett ska barnen till exempel utforska tekniken bakom en toalett och i ett annat brokonstruktioner. Mycket vikt läggs på att barnen ska få utrymme att själva undersöka och utforska.

– När vi till exempel har upplyst om olika takkonstruktioner i ett uppdrag har vi inte gått in på varför man konstruerar så. Det är ett undersökande pedagoger får göra tillsammans med barnen, säger Nina Holm.

Teknik och hållbar utveckling lanseras 2021 och intresset har varit stort. I höst väntas temat vara ordentligt utrullat på förskolorna i Sverige.

Tema 2 – Den smartare staden

Den smartare staden NTA:a nya tema för årskurs 6-9.

Tanken är att användningen av NTA Skolutvecklings nya tekniktema Den smartare staden även ska vara i gång i höst. Temat vänder sig till årskurs 6–9 och är ett digitalt tema. Eleverna undersöker olika tekniska system i en stad, som kan bli "smartare" genom att systemets delar kopplas samman med hjälp av elektronik och programmering. I temat utvecklar eleverna olika smartare lösningar i dessa system genom programmering av ett elektroniksystem, en så kallad micro:bit. Eleverna får även undersöka och diskutera risker och möjligheter med teknikutvecklingen.

Genom temat får eleverna möjlighet att utveckla flera kunskaper och förmågor i teknikämnets kursplan. Målet är att eleverna ska utveckla kunskaper och självförtroende för att kunna hantera sin tekniska vardag.

Temat har tagits fram i samarbete med innovationsprogrammet Smartare elektroniksystem för att undervisningen även ska möta branschens framtida behov. Bland forskarna som har varit delaktiga i arbetet med temat finns bland annat Claes Klasander som är föreståndare för CETIS.

Mer information om Den smartare staden och Teknik och hållbar utveckling finns på
ntaskolutveckling.nu


Nyhetsbrev nr 1, februari 2021- startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -