Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Susanne

Några exempel:

Mål 1: Avskaffa fattigdom i alla dess former.

Mål 12: Säkerställa hållbara konsumtions- och produktionsmönster.

Mål 17: Stärka genomförandemedlen och återvitalisera det globala partnerskapet för hållbar utveckling

Inspirationsmaterialet Teknikundervisning om de Globala målen.

Hallå Susanne!

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2021


Globala målen - logotyp

Du arbetar med CETIS nya inspirationsmaterial Teknikundervisning om de Globala målen.

Finns det ett behov av ett material kring området. Vad kan lärarna ha för nytta av materialet?

– Jag har förstått att det generellt finns behov av inspirationsmaterial hos lärare. Globala målen/ hållbar utveckling är ju något som alla ämnen förväntas behandla och ofta ska ämnesövergripande projekt eller teman genomföras. Det kan vara svårt att definiera vad som specifikt omfamnas av teknikämnet när det gäller de Globala målen. Även om man arbetar inom ämnesövergripande projekt blir det viktigt för en tekniklärare att veta vilka teknikkunskaper som elever ges möjlighet att utveckla. Så syftet med inspirationsmaterialet är att uttolka teknikkunskaper inom Globala målen – projekt/aktiviteter. Nyttan kan beskrivas som ett inspirationsmaterial för att rikta blicken på teknikkunskaper inom undervisning med utgångspunkt i de globala målen. Materialet är främst framtaget för årskurs 7-9 och gymnasiet men kan också anpassas till mellanstadiet.

Hur fick du idén till materialet?

– Jag läste helt enkelt igenom de globala målen med delmål och insåg hur mycket det är som kräver teknikkunskaper om man som elev och medborgare ska kunna förstå, värdera, argumentera, välja etc. Min ingång är att individer som ska förstå och ta till sig mål måste ha kunskaper. Materialet pekar på vilka teknikkunskaper som kan vara till hjälp. På vilket sätt kan teknikämnet passa in - vilka mål i kursplanen passar de in i? – I materialet försöker jag matcha de globala målens teknikkunskaper till kursplanernas (grundskolans och gymnasiets teknikämnen) mål och centrala innehåll. I materialet blir det tydligt att ett flertal mål och många delar av centralt innehåll omfattas av teknikkunskaper relaterade till de globala målen. Så att undervisa om teknikinnehåll relaterat till de globala målen kan utgöra en stor del av teknikundervisningen.

Kan de olika målen hänga ihop med övriga skolämnen?

– Ja, absolut. Undervisning för hållbar utveckling och med bäring på de Globala målen undervisas med fördel ämnesövergripande. Det blir också tydligt i de frågeställningar och aktiviteter som föreslås i materialet. Teknikinnehåll kan sällan isoleras. Teknikutveckling och värdering av tekniklösningar genomförs av oss människor som hela tiden relaterar till politik, ekonomi, sociala och kulturella förutsättningar, historiska erfarenheter etc. vilket gör att teknikkunskaperna också kan kopplas till kunskaper inom samhällskunskap, historia, ekonomi, naturvetenskap m.fl. ämnen.

Vilka mål tycker du känns extra viktiga i dagsläget?

– I dagsläget och inom teknikämnet specifikt anser jag att mål 1, 12 och 17 känns extra viktiga. Men alla de andra målen är också viktiga, så det är svårt att värdera. Ta del av inspirationsmaterialet här: Teknikundervisning om de Globala målen


Nyhetsbrev nr 1, februari 2021- startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -