Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Lotta
Lotta Nordlöf, CETIS

 



Gymnasieläraren och teknikundervisning

Text: Charlotta Nordlöf, CETIS
Foto: Katarina Rehder
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2021

"I en klass kan det finnas elever som vet vad dragspänning är, samtidigt som andra inte vet vad en balk är eller ens kan leta fram en fil på hårddisken på sin dator", säger en gymnasielärare. Det finns också elever som kommer till gymnasiet med goda kunskaper inom framför allt teknikhistoria och ritteknik, men vilka kunskaper eleverna har med sig från grundskolan ser mycket olika ut. Den stora spridningen gör att man på gymnasiet får börja på en nivå så att man får med sig alla.

I höstas arrangerade CETIS en konferens för gymnasielärare, vilket vi skrivit om i nyhetsbrevet tidigare. Vid två tillfällen under dagen gavs möjligheten att delta i samtalsgrupper och diskutera och utbyta erfarenheter med kollegor från andra skolor. CETIS har fått ta del av minnesanteckningar från grupperna och det är utifrån dessa som vi kan berätta om hur lärare som undervisar i teknik på gymnasiet tänker.

Olika förkunskaper

Att eleverna har olika förkunskaper när de kommer till gymnasiet är inte så konstigt. Kursplanen i teknik i grundskolan är skriven så att läraren har möjlighet att sätta sin egen prägel på undervisningen och innehållet, även om det finns ett centralt innehåll som eleverna ska få möta och förmågor som eleverna ska få träna på. Det är likadant när elever från olika skolor kommer till årskurs sju och börjar teknikundervisningen där, de har olika erfarenheter. Hur som helst så kan det upplevas som en svårighet för de lärare som tar emot eleverna på Teknikprogrammet.

Önskemål

Men vad önskar gymnasielärarna att eleverna ska ha med sig från grundskolan?

Några saker som kom fram i diskussionsgrupperna var termer och begrepp. Det är viktigt att eleverna kan prata om teknik. En annan aspekt var att det är viktigt att eleverna vet vad teknik är. Dessutom lyftes olika förmågor som anses vara viktiga; att kunna observera, jämföra, hitta skillnader och utvärdera för att själv kunna utveckla teknik. En annan förmåga som önskades, och som inte bara gäller teknikundervisningen, var grundläggande IT-kompetens, som att kunna skriva i Word eller söka i utforskaren i Windows, en kompetens som saknas då många inte använder pc i grundskolan.

Hur tänker du?

Detta är inte en helhetsbild utan utsagor från några lärare.

Hur tänker du som läser detta? Håller du med?

Fundera gärna på hur det ser ut på den plats där du arbetar. Skulle det finnas möjlighet att samla lärare från Teknikprogrammet och lärare i årskurs 7–9 för att få en ökad förståelse för varandras förutsättningar och möjligheter och för att diskutera ämnesinnehåll?

Skillnader mellan skolor

På samma sätt som förkunskaperna från grundskolan ser olika ut så framkom det i diskussionsgrupperna att kursen Teknik 1 kan skilja sig mellan olika skolor. Kursen används ibland som en presentation av inriktningarna som eleverna senare under utbildningen ska välja mellan. På skolor med bara en eller två inriktningar kan Teknik 1 mera bli en bas eller introduktion, alltså inte lika bred. Kursen kan också få färgas av entreprenörskap och vara en övning inför arbete med UF längre fram.

Teknik 1 beskrevs i en av grupperna som speciell och i någon grupp som spretig. Ett sätt att undervisa i kursen är att låta flera lärare med olika kompetens dela på kursen, på andra skolor har en lärare hela. Vissa delar av innehållet upplevs vara svåra att tolka av någon, vilket man menar bidrar till att kursen kan se så olika ut. Även att bedöma och betygsätta i Teknik 1 kan vara svårt.

Utmaningar är roligt!

Vid tillfällen som i dessa samtal under konferensdagen är det nog vanligt att man börjar med att lyfta det som känns svårt och utmanande. Min egen reflektion är, med erfarenhet av att själv ha undervisat i Teknik 1 under flera år, att när jag tänker tillbaka så är det just de saker som kommit fram i grupperna som svåra och utmanande som också är det som gjorde det väldigt roligt och givande att få undervisa. Spretigheten och möjligheten att tolka gör ju att man kan knyta an till aktuella händelser, lokala förutsättningar, skolans inriktningar och sin egen kompetens och inte minst elevernas intresse. Det är ju väldigt roligt!

Nya digitala nätverk - på vår hemsida

CETIS har för avsikt att hjälpa till att starta upp digitala nätverk för dig som undervisar på gymnasiet, just för att skapa möjlighet till att fortsätta kunna dela erfarenheter och tillsammans utveckla undervisningen. Nätverken kommer bygga på deltagarnas engagemang och vi hoppas att det kommer finnas intresse att delta och bidra.

Gymnasielever presenterar arbeten för CETIS nätverk.
Gymnasielever presenterar arbeten för CETIS nätverk.


Nyhetsbrev nr 1, februari 2021- startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -