Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Teknik i förskolan


Teknikområden i barnets vardag

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2020

Charlotta och SusanneCETIS har nu lanserat materialet Teknik i förskolan. Det är ett inspirationsmaterial där teknikinnehållet berör olika områden. Syftet är att ge stöd till verksamma förskollärare i att synliggöra vad som är teknik vid planering av undervisningsteman. Sex olika områden med koppling till barns vardag finns att arbeta och inspireras kring.

Förskolan har till exempel ansvar för att överföra och utveckla ett kulturarv, där har tekniken en viktig plats. All den teknik som vi människor har använt och använder är nära sammanlänkad med vår historia och våra kulturer. Det är viktigt att områdena tar tillvara barnens egna erfarenheter, intressen och behov. Teknik i förskolan ska även inspirera förskolläraren att utmana barnen och inspirera dem till nya upptäckter och kunskaper, som t.ex. sin förmåga att kommunicera, dokumentera teknik och beskriva erfarenheter av teknik. De ska uppmuntras till att förmedla idéer och tankar om teknik med hjälp av olika sätt att utrycka sig, både med och utan digitala verktyg.

Charlotta Nordlöf och Susanne Engström som har tagit fram Teknik i förskolan berättar mer om tankarna och idén som ligger till grund för materialet.

Hur fick ni idén att producera materialet?

– Vi noterade att Lpfö 18, alltså läroplanen kom i reviderad form och innehöll bland annat ganska mycket om digitalisering. Vi noterade att verksamma förskollärare pratade om teknik i förskolan främst som digital teknik. Vi förstod att det möjligen finns behov av att tydliggöra vad teknik i förskolan kan vara när det inte är digital teknik, berättar Susanne.

Charlotta fortsätter och berättar att CETIS vill vara ett stöd för pedagoger i olika skolformer och efter att ha tagit fram ett material för grundskolan så ville vi nu satsa på förskolan. Det kändes också lämpligt i samband med att Lpfö 18 kommit.

Vilket behov har ni sett?

– Vi har hört förskollärare beskriva hur teknikämnets innehåll i läroplanen är svårtolkat, att det inte finns en uttalad tradition av att arbeta med att exempelvis synliggöra vardagsteknik, säger Susanne. Teknik synliggörs främst som användning av digital teknik, lärplattor eller datorer eller att man låter barnen bygga egna konstruktioner.

Charlotta fortsätter att berätta att de har förstått att det finns ett behov av att, på ett enkelt sätt - utan att behöva läsa en hel bok - visa på vad teknik i förskolan kan vara och hur man kan arbeta för att nå målen i läroplanen. Och att visa på att teknik är så mycket mer än den digitala tekniken, som har fått stort fokus de senaste åren.

Vad hoppas ni på med Teknik i förskolan?

– Vi hoppas att de som arbetar med barnen i förskolan ska se att det inte behöver vara så svårt att prata om och stanna upp och se tekniken i det som redan görs på förskolan, säger Charlotta. Som att t.ex. prata om bestickens form och funktion eller tillsammans med barnen fundera kring det gråa elskåpet som finns utanför staketet till förskolan – varför finns det där?

– Att vårt inspirationsmaterial kan fungera som ögon- öppnare och vägvisare, menar Susanne.

Hur tycker ni att materialet ska användas?

– Vi vill att det ska inspirera. Genom att ta del av exemplen, frågorna och tipsen som finns i materialet hoppas vi att pedagogerna på förskolan ska omsätta detta till sina egna förutsättningar och sina egna intressen. I materialet finns också tips på ett antal frågor att ställa (till sig själv och kanske till barnen) i olika sammanhang när man stöter på teknik, säger Charlotta.

– Vi önskar att verksamma förskollärare kan läsa, känna igen sig i läroplanens mål och andra formuleringar och se hur aktiviteter med teknikinnehåll kan genomföras och vad de kan innehålla. Vårt material kan fungera som ett inspel i förskollärarnas planering. Vi inser och vet att förskollärare kan anpassa det vi skrivit till sin praktik, avseende barngruppens ålder och övriga förutsättningar, säger Susanne.

Hur tänkte ni när ni valde områden?

– Vi tänkte att vi ville utgå ifrån barnens vardag och verklighet, aktiviteter som barn genomför varje dag: äter, sover, tvättar sig, besöker toaletten, klär på sig etc. men även sådant som kan finnas i förskolans närhet, menar Susanne.

– Att hitta områden som handlar om teknik och som finns i barnens vardag är inte svårt. Vi valde områden som vi själva inspirerades av och som vi tror kan vara exempel som kan visa på att ”tänket” kan överföras till andra områden, avslutar Charlotta.

Du hittar materialet här:
Teknik i förskolan

 


Nyhetsbrev nr 1, februari 2020 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -