Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Aktivitet med STEM
Aktivitet på Flygvapenmuseum i Linköping.

Girls in STEM

Text: Eleonora Svanberg
Foto: Girls in STEM
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2020

STEM står för Science, Technology, Engineering and Mathematics. Det är en ämnesövergripande undervisningsidé som funnits i många länder i flera år. CETIS arbetar för att T:et inte försvinner bland de övriga ämnena och har bland annat medverkat i ett EU-projekt under ett antal år. Tanken med STEM är att de fyra kunskapsområdena kompletterar och utvecklar varandra. CETIS träffade Eleonora Svanberg, en av grundarna till Girls in STEM för att höra hur de arbetar med T:et. Eleonora läser fysik vid Stockholms universitet och här berättar hon mer.

Styrelsen
Styrelsen för Girls in STEM; Amanda Axelsson, Eleonora Svanberg och Sara Sterne.

Föreningen har funnits i snart tre år. Idén till Girls in STEM kom efter att jag fick konstiga kommentarer när jag var den enda tjejen som pluggade en sommarkurs i matematik och fysik. Kommentarerna fick mig att tänka till, jag kände inte till fler tjejer som delade mina intressen och insåg att det kanske inte förväntades att tjejer skulle hålla på med något inom STEM. Den här insikten fick mig alltså att starta Girls in STEM, som aktivt arbetar för att ge en rättvis bild av vad STEM innebär och att visa att tjejer visst har en plats där!

Det är ett faktum att tjejer är underrepresenterade inom tekniksektorn. Enligt IVA-rapporten Teknisk obalans (2019) finns det ett teknikintresse hos tjejer men det sjunker i högstadiet. Samma rapport visar att cirka 30% av alla ingenjörsstudenter i Sverige är kvinnor, det är endast ingenjörsutbildningarna och officer-utbildningar som har en så här obalanserad könsfördelning.

Två delverksamheter

Locka fler tjejer till tekniksektorn.
Fler tjejer behöver lockas till tekniksektorn.

Vi arbetar med två delverksamheter. Den ena verksamheten gäller för våra medlemmar. Girls in STEM riktar sig till tjejer inom grundskolan (främst mellanstadiet) som vi ordnar roliga aktiviteter för. För att bevara intresset fokuserar vi på att det ska vara roligt och lärorikt, då vi vill skapa positiva upplevelser kopplade till STEM. Inom den här verksamheten strävar vi speciellt efter att visa bredden av teknik. Vi jobbar också med sociala medier där vi t.ex. lyfter fram kvinnliga förebilder.

Vår andra delverksamhet är mest relevant för teknikämnet i skolan. Vi besöker skolor där vi föreläser och berättar om personer som vi ser som vuxna förebilder. Vi tror att arbetet med att visa på sådana personer kan göras i större utsträckning i skolan. Vi samarbetar också med "Nämnden för skolsamverkan" vid LiU.

Oftast när vi besöker skolor genomför vi undersökningar och vårt resultat stämmer bra överens med IVA:s rapport. Ett exempel visar att ca 10% av de högstadietjejer vi har frågat anser att Teknik är roligt i skolan. Ca 30% anser att de har ett intresse som kan kopplas till teknik utanför skolan – den siffran ökar markant när vi påminner om att teknik finns i de flesta (alla) aktiviteterna de håller på med. Vi har begärt feedback efter våra föreläsningar och då säger majoriteten att deras uppfattning av Teknik och NO har förändrats efter vårt besök.

Förebygg underrepresentation

Girls in STEM tror att några av nedan poänger kan förebygga underrepresentationen av tjejer inom teknik.

  1. Bredda bilden av teknik
    Teknik är ett brett område och behöver inte stå ensamt. Ett stort problem är att många får uppfattningen om att t.ex. samhällsproblem inte kan lösas med teknik. Det vill säga att SO och Teknik inte hör ihop. Om en elev är intresserad av t.ex. ekonomi men tror att det inte går att koppla ihop med teknik kommer eleven förmodligen inte att välja en teknisk ekonomiutbildning, som kanske hade varit perfekt. SO är oftast lättare att relatera till sina egna liv eller livsmål, även Slöjd har konkreta kopplingar till vardagsproblem. Samma sak måste hända med teknikämnet, att det känns viktigt och relevant för ungdomarna. Tjejer är inte ointresserade av teknik, de är ointresserade av något som de inte tror är relevant för dem. De vill, eller behöver, veta att ett coolt snapchat-filter kan lösas med teknik, smutsigt vatten i fattiga länder kan lösas med teknik och att animerade bilder kan fixas med teknik. Helt enkelt visa att teknik är dagens verktyg för att lösa problem. Det kan räcka med att berätta någon cool nyhet som kan hålla nyfikenheten vid liv. Läs gärna boken
    Teknik - 10 lektioner i att förändra världen
    som ges ut av Teknikföretagen.
  2. Skapa ett intresse som sträcker sig utöver undervisningen
    Att känna sig ensam med sitt intresse är aldrig kul. Flera i Girls in STEM har fått ett större intresse genom att gå med i föreningen och har då fått vänner utanför skolan med samma intresse. Det skolan kan göra är därför att koppla samman tjejer med samma intresse, kanske göra ett lag i någon tävling för t.ex. programmeringsintresserade? Ett annat alternativ är att tipsa om organisationer som Girls in STEM, Womengineer, Pepp, Pink programming, Kodcentrum m.fl.
  3. Lyft förebilder
    Att förebilder är viktiga, det vet vi alla. Kvinnliga förebilder inom teknik är bristfälligt och därför behövs det lite arbete här. Om teknikläraren på skolan är en man, kan man gärna bjuda in en kvinna till tekniklektionen för att prata om teknik. Det finns många kvinnor genom historien som varit relevanta och viktiga för teknikutvecklingen. Varför inte nämna att Ada Lovelace var den första programmeraren? Även här kan man visa bredden av den teknikintresserade kvinnan. Många får ofta bilden av att om en tjej gillar teknik är de “nördiga” och “killiga”. Lyft fram tjejer som har flera intressen, däribland teknik. Mitt favoritminne från en av våra aktiviteter är en 5-årig tjej som hade prövat att programmera och som senare sa att hon ville bli en “programmerande skridskoprinsessa” när hon blir stor.

Tack för att ni har läst och lycka till med att inspirera! Om du är intresserad av att veta mer om vår verksamhet kan du besöka vår hemsida
www.girlsinstem.se

Logga - Girls in STEM


CETIS och NATDID har under flera år varit
engagerade i ett EU-projekt som berör kompetensutveckling inom STEM-området (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Namnet på projektet är STEM PD Net. Läs mer här:
stem-pd-net.eu/en/


Nyhetsbrev nr 1, februari 2020 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -