Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Rebecca
Rebecca Carlqvist


Examensarbete och 200 timmar Teknik

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2020

Efter att inspirationsmaterialet 200 timmar Teknik lanserades för ett och ett halvt år sedan har det hunnit att användas på skolor, i lärarutbildning men även som underlag för ett examensarbete. CETIS träffade Rebecca Carlqvist som har studerat till lärare F-3 på distans i Gävle. För sitt examensarbete valde hon att undersöka hur lärare kan arbeta med inspirationsmaterialet 200 timmar Teknik.

Rebecca, hur kom du på idéen till ditt examensarbete?

– Som de flesta andra på min utbildning tänkte jag skriva om NO-undervisning. Vid informationen om examensarbete tänkte jag om och bestämde mig istället för teknikområdet. Vi var bara tre stycken som valde det. Först var jag inne på att undersöka om teknikundervisning alls bedrivs på skolor, men insåg ganska snabbt att det skulle bli ett alltför omfattande arbete för den korta tid examensarbetet får ta. Jag diskuterade med min lärare, Jan Grenholm, som föreslog denna idé. Det är jag glad över, det innebar att jag dessutom fick vara ute på en skola och själv vara med i teknikundervisningen.

Hur gick du tillväga?

– En vän till mig hjälpte mig att få kontakt med två lärare som jobbade på samma skola. De undervisade i åk 2, respektive i åk 3. Vi träffades och diskuterade upplägget gemensamt för att få samma utgångsläge. De berättade då var eleverna låg i sitt lärande och hur de vanligtvis arbetar. Efter det spånade jag vidare kring hur jag ville lägga upp arbetet. Sedan presenterade jag min idé om hur vi kunde genomföra lektionerna. Det blev två lektionstillfällen i varje klass.

Hur tycker du lärarna upplevde materialet?

– Jag kan säga att den ena läraren ställde sig mer positiv till materialet. Att den andra var något tveksam berodde troligtvis på att hon ville ha en färdig lärarhandledning att gå efter. Hon sa också att tidsbristen var för stor och var ganska skeptiskt till hur materialet skulle användas. Eftersom den ena läraren, som var mer positiv, var relativt nyutexaminerad kunde hon koppla 200 timmar Teknik till lärarutbildningen. Man kan väl säga att hon var öppnare för nya metoder. Har man arbetat länge i skolan och är van vid lärarhandledningar kan det vara svårt att börja tänka om utifrån ett inspirationsmaterial. Men det intressanta var, när lärarna berättade för mig att de har väldigt lite teknikundervisning, att det visade sig att de jobbar mycket mer med Teknik än de tror. Det behöver bara synliggöras!

Vad tyckte eleverna om lektionerna?

– De var otroligt engagerade och positiva. Kunskapsmässigt var åk 2 och 3 rätt så lika. Vi började prata om vad teknik egentligen är, många av dem kom då snabbt in på den digitala tekniken. Men så plötsligt frågade en elev om vagnen är teknik. Då lossnade våra diskussioner och klassen var överens om att allt tillverkat omkring oss är teknik på ett eller annat sätt.

Från att från början enbart prata om digital teknik som teknik, så kom vi fram till att så mycket mer är teknik. Det var riktigt roligt och intressant.

Vilka slutsatser kan du dra av examensarbetet?

– Det hade varit roligare och blivit mer innehållsrikt om jag hade kunnat undersöka lärarnas attityder under en längre tid, som t.ex. hur de hade anammat materialet i undervisningen och vilka områden de valt. Uppföljningssamtalen vi hade var bra. De uppskattade materialet och jag tror att om man under en period testat materialet och fått erfarenhet av det, så vänjer man sig vid upplägget. Eftersom eleverna var så positiva och engagerade smittade det av sig på lärarna. Det visade sig också att lärarna ville fortsätta använda materialet.

Vad tänker du själv om materialet?

– Jag tänker att 200 timmar Teknik var precis det som behövdes! Jag vill inspireras och vill inte ha ett färdigt koncept att gå efter. På min skola arbetar vi temavis och inspirerar varandra. Eftersom vi arbetar tillsammans över ämnesgränserna är det enkelt att hitta ingångar till andra ämnen. Men det är inte heller svårt att hålla kvar fokuset på teknikämnet. Spontant kan jag känna att några exempel på praktiska moment hade känts bra att ha med i materialet.

Till sist, hur var det att studera till lärare på distans?

– Det gick bra! Det är klart att man kan sakna studentlivet och ibland kändes det som man hade för få campusdagar på sig tillsammans med läraren. Men min lärare, Jan Grenholm var fantastiskt inspirerande och jag fick en helt ny bild av teknikämnet. Efter fyra år blir man sammansvetsad med sina kurskamrater även om man inte ses varje dag, det fungerade bra. Jag pratade med en annan student som läst till lärare på ett annat universitet, på campus, hon fick inte alls lika bra undervisning i Teknik som jag och hon kände sig rätt osäker när hon kom ut som färdig lärare. Det är också glädjande att jag är så eftertraktad på arbetsmarknaden. Min arbetsgivare är fantastisk glad att jag faktiskt kan undervisa i Teknik och att jag dessutom tycker det är ett roligt och spännande skolämne!

Tack Rebecca och lycka till med ditt arbete!


Nyhetsbrev nr 1, februari 2020 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -