Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

 


Bli skolforskare i teknik & naturvetenskap!

Text: Jonas Hallström, professor, ordförande FontD och
Konrad Schönborn, docent, vetenskaplig ledare FontD

FontD, Nationella forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik, har ny antagning våren 2020. Här berättar vi, Jonas Hallström och Konrad Schönborn, om FontD och forskarutbildningsplatserna.

De samhällsfrågor som dominerar nyhetsflödet idag har ofta en tydlig koppling till naturvetenskap och teknik, t.ex. klimatfrågan, artificiell intelligens och antibiotikaresistens. Det är därför grundläggande för en demokrati att medborgarna har en god teknisk och naturvetenskaplig allmänbildning, men den svenska skolan har länge kämpat med minskat intresse för naturvetenskaplig och teknisk utbildning liksom försämrade resultat inom dessa ämnesområden. Under senare år verkar denna trend ha brutits något, men skolan har fortsatt ett tufft utgångsläge. En höjd kvalitet i skolans undervisning inom teknik och naturvetenskap är därför kritisk, och en nära koppling mellan forskning, lärarutbildning och skola kan förhoppningsvis bidra till att finna nya vägar för undervisningen. För att klara av dessa utmaningar kan lärare och lärarutbildare med didaktisk forskarutbildning göra stora insatser genom att utveckla undervisningen baserat på den senaste ämnesdidaktiska forskningen.

Under de senaste nästan två decennierna har forskarutbildning i teknikens och naturvetenskapernas didaktik bedrivits inom FontD – Nationella forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik – som initierades som en riktad satsning i och med regeringens forskningsproposition Forskning och förnyelse (2000/01:3). FontD bildades därmed på regeringens initiativ som en samverkan mellan ursprungligen åtta och numera tio lärosäten med Linköpings universitet som värdlärosäte. År 2007 fick FontD det nya uppdraget att också starta en licentiatforskarskola för verksamma lärare, vilken sedan följdes av ytterligare tre licentiatforskarskolor fram till senaste antagningen 2019. Sammanlagt har FontD sedan starten 2001 examinerat över hundra doktorer och licentiater i naturvetenskapernas, teknikens, och även matematikens didaktik (inom den andra licentiatforskarskolan).

Organisatoriskt leds forskarskolan av en vetenskaplig ledare samt av en styrelse med ledamöter från samtliga nu medverkande tio lärosäten, från Umeå i norr till Malmö i söder. Tack vare att nätverket av partnerlärosäten sträcker sig över landet har forskarskolan en unik nationell täckning för rekrytering. Varje doktorand handleds av en huvudhandledare och en biträdande handledare, och doktoranderna går 2-3 gemensamma forskarutbildningskurser. En internationell vetenskaplig kommitté, sammansatt av sex internationellt framstående forskare inom teknikens och naturvetenskapernas didaktik, granskar forskarskolans arbete årligen vid ett gemensamt möte där de sex kommittémedlemmarna möter både forskarstuderande, handledare och forskarskolans ledning.

Genom ett nytt stort anslag från Vetenskapsrådet (VR) möjliggörs ytterligare en antagning till FontD under våren 2020, med 10 nya forskarutbildningsplatser till doktorsexamen med inriktning mot naturvetenskapernas och teknikens didaktik. Läs mer i annonsen nedan.

Ta chansen - bli forskare - Klicka för att ta del av ett pdf-dokument.
Klicka på bilden för att se en förstoring i pdf

 

 


Nyhetsbrev nr 1, februari 2020 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -