Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Gunnar
Gunnar Höst


Dialog mellan forskare och lärare - Atena Didaktik

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2020

I slutet av förra året lanserades ATENA Didaktik, en professionsvetenskaplig tidskrift om teknikens och naturvetenskapernas didaktik. Tidskriften, som ges ut av NATDID, är digital och vänder sig till lärare, förskollärare, forskare och andra som är intresserade av hur undervisning kan utvecklas genom att basera den på forskning och erfarenhet. Här berättar Gunnar Höst, redaktör för tidskriften, om syfte och förhoppningar.

– Idén om att starta en tidskrift har vi haft sedan 2016, det har varit en ganska lång process att forma idén till färdig produkt. Sedan tidigare producerar vi professionsvetenskapliga texter som våra NATDID-ambassadörer ute i landet bidrar med. Med ATENA Didaktik tar vi nästa steg. Under åren som vi varit verksamma har vi sett behovet hos våra målgrupper att få en tydlig och tilltalande plats, en plattform, där man kan läsa om forskning, men där man också kan bidra med egna texter, berättar Gunnar Höst.

Sprida forskningsresultat

NATDIDs uppdrag är att stödja skolutveckling inom naturvetenskap och teknik genom att sprida aktuella ämnesdidaktiska forskningsresultat till alla som är verksamma i skolan. På så vis kan lärare omsätta ämnesdidaktisk forskning till praktiken. Med satsningen på ATENA Didaktik vill man alltså öka möjligheterna till utbyte mellan forskare och lärare.

– Innan vi bestämde hur vi skulle gå till väga gjorde vi en inventering av fältet, och såg att det saknas en plats där både forskning och praktik kan bidra. Vi har också märkt ett stort intresse hos forskare att skriva tillgängligare texter samt att få ta del av verksamma lärares texter, för att få en inblick i frågeställningar och problem i skolans vardag. Vår strategi är att få en dialog mellan forskare och lärare, att skapa en mötesplats mellan dessa två världar. ATENA Didaktik fyller en unik nisch, och den är öppen för alla.

– Ytterligare en orsak till att vi ville starta en egen tidskrift berodde på att det fanns en otydlighet var våra texter kom ifrån. Det kan vara svårt att hitta rätt bland all information som finns på nätet. Vi vill också ge dem som bidrar statusen att faktiskt få en tidskriftsreferens, att de kan visa på att de skrivit om forskning eller reflekterat om sin undervisning i en tidskrift.

Olika texttyper

Det första numret av ATENA Didaktik finns ute och helt nyligen öppnades sidan för att man ska kunna skicka in texter. Nya texter kommer att publiceras allt eftersom de blir klara. De fyra olika inriktningarna på texter är Reflektioner från praktiken - här är tanken att författaren delar med sig av berättelser från undervisningen och reflektioner över dessa erfarenheter. Erfarenheterna kommer då fler till del och kan fungera som ett sätt att fortsätta att utveckla undervisningen. Under Forskningsrapporter delar författare med sig av resultat från publicerade vetenskapliga studier där skribenten själv är medförfattare. Här kan alltså exempelvis forskare eller lärare som medverkat i forskning publicera resultat som blir lättillgängliga för andra forskare och lärare. Inriktningen Forskningsgenomgångar skiljer sig från forskningsrapporterna, de ger läsaren tillgång till en samlad bild av flera olika forskningsstudier i en och samma artikel. I en sådan artikel utgår författaren ifrån flera publicerade studier, här behöver inte författaren själv ha skrivit några av dessa resultat. Den fjärde och sista texttypen är Notiser från forskningsfronten, innehåller kortare texter som presenterar ett forskningsresultat från en enskild, publicerad studie. Texterna skrivs av NATDID-ambassadörerna och inkluderar också lärares kommentarer på forskningen.

Ta steget

– Vi är rätt nya på just detta och nu önskar vi göra ATENA Didaktik känt. Vi vill få in det som en vana att skicka in en text till oss, helt enkelt att de tar steget att kunna bli publicerade. Vi är mycket intresserade av få veta mer om behov och intressen hos målgruppen. Jag hoppas att vi nu når ut till dem som vill bidra inom teknikdidaktik, så att tekniken får en rejäl plats, säger Gunnar.

– Det finns med stor sannolikhet en ovana hos många att skriva i en sådan här typ av format, man tar sig kanske inte tid eller känner sig osäker på språket. Gunnar säger att redaktionen vid ATENA Didaktik är medvetna om detta, och kommer att erbjuda stöd till skribenter om det behövs.

– Nu vill jag verkligen föra fram budskapet om att ATENA Didaktik finns, vi hoppas du hittar intressanta texter samt att du själv vill bidra. Det är en chans för alla att lära sig mer, berätta om dina erfarenheter, dina resultat och tankar. Vi behöver alla en dialog för att utvecklas. Om du följer oss på Facebook ser du när nya texter publiceras, du är också välkommen att kommentera texterna direkt på ATENA Didaktik, där finns en kommentarsfunktion. Hör gärna av dig med frågor och tankar, avslutar Gunnar.

FAKTARUTA

NATDID, Nationellt centrum för Naturvetenskapernas och teknikens didaktik är ett nationellt centrum vid Linköpings universitet. Uppgiften är att stödja skol- utvecklingen på nationell nivå inom naturvetenskap och teknik genom att sprida resultat från aktuell didaktisk forskning till dem som är verksamma i skolan. Målet med detta är att lärare ska kunna omsätta ämnesdidaktisk forskning i praktiken och därigenom låta skolan vila på en vetenskaplig grund. Läs mer på hemsidorna:

NATDID

ATENA Didaktik


Nyhetsbrev nr 1, februari 2020 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -