Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Johnny

Johnny Häger, undervisningsråd på Skolverket, jobbar bland annat med kursplanerevideringen.


Vad händer på Verket?

Text: Johnny Häger, Skolverket
Foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 4, november 2019

Från om med i januari kommer Skolverket befinna sig i Solna Business park. De gamla lokalerna på Kungsholmen lämnas och nyrenoverade lokaler i Solna blir den nya hemvisten. Det är bara en av alla de händelser som just nu sker på Skolverket.

Kursplanerevidering

I media har det varit stort intresse för skrivningarna i de reviderade kursplanerna. Många lärare, forskare, rektorer, centran och andra med intresse för skolan och dess innehåll har lämnat sina synpunkter.

Sedan LGR 11 trädde i kraft har Skolverket gjort flera uppföljningar och analyser av hur nuvarande kurs- och ämnesplaner används och tolkas i praktiken. Behov har då identifierats av att göra justeringar i kurs- och ämnesplanerna vilket nu ligger till grund för revideringarna. Förslagen kommer att lämnas till Utbildningsdepartementet inom kort och några definitiva beslut är således inte fattade än.

Revideringarna har bland annat handlat om betoning på faktakunskaper, anpassning av det centrala innehållet, tydliggörande av skillnaden mellan årskurser och kurser i det centrala innehållet samt förändringar av kunskapskraven. Även att syftestexten bättre ska hänga ihop med de förmågor ämnet har. För teknikämnets räkning är förändringarna inte så stora men de fem förmågor som ämnet tidigare hade kortas troligen ner till tre där en av förmågorna troligen görs om till ”kunskaper om …”. Ett av de föreslagna tilläggen i kursplanen gäller sensorer, en viktig komponent i många av de system vi omges av och med en tydlig koppling till programmering, styrning och reglering. Implementeringsarbetet för förändringarna är redan igångsatt och flera olika enheter på Skolverket är involverade i arbetet. Hur implementeringen kommer att göras och vad den kommer att innehålla är en sak att återkomma till.

Höstens konferenser

Under hösten har tre Ma/NT-konferenser hållits i syfte att presentera och visa några av de moduler Skolverket har tagit fram. Malmö, Göteborg och Stockholm var orterna denna gång. Här fanns på varje ställe ett teknikspår där CETIS samarbetade med Skolverket om innehållet. Det handlade om modulen Teknikens förändring som i sin helhet finns publicerad på larportalen.skolverket.se. Det handlade även om modulen Innovation och konstruktion som är publicerad till hälften. Fyra delar återstår och förhoppningsvis är den helt klar innan årsskiftet. CETIS hade även en workshop om det utmärkta materialet ”200 timmar Teknik” som finns här på CETIS hemsida för nedladdning:
200 timmar Teknik

Programmeringsfilmer

I övrigt har Skolverket producerat fem filmer om programmering för tekniklärare och teknikämnet. De återfinns både på skolverket.se och på cetis.se. Filmernas syfte är att visa på tänkbara områden inom teknikämnet att koppla programmeringen till. De visar också vilken nivå som kan tänkas räcka inom programmering i teknik. Använd dem gärna.

Ny modul publiceras

En tredje modul i teknik med namnet Den digitala världen publiceras nu allteftersom. Den rör vid elektronik och programmering ur flera aspekter med både teori och praktiska exempel. Modulen kommer att finnas för årskurs 4-6 och för årskurs 7-9.
Alla moduler - Teknik - Skolverket

Har du frågor eller goda exempel som är värda att spridas eller funderingar på teknikundervisning så hör gärna av dig, johnny.hager(at)skolverket.se


Nyhetsbrev nr 4, november 2019 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -