Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Teknik i förskolan.


Teknik i förskolan – material från CETIS

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 4, november 2019

I och med den reviderade läroplanen för förskolan, Lpfö18, har undervisningsuppdraget fått större utrymme. Därför utarbetar CETIS nu ett nytt inspirationsmaterial till förskolan och förhoppningen är att det lanseras till årsskiftet. Konceptet har syfte att inspirera till att arbeta med Teknik i förskolan.

Barnen leker i förskolan.
Förskolan ska ge barnen möjlighet att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som både lärande och skapande individer.

Eftersom förskolan ska ge barnen möjlighet att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som både lärande och skapande individer, ska barnen genom det planerade CETIS-materialet få möjligheter att upptäcka och förundras. Materialet ska hjälpa till att se tekniken i förskolans vardag och inspirera till att tala om tekniken runt omkring.

Förskolan har till exempel ansvar för att överföra och utveckla ett kulturarv. Där har tekniken en viktig plats. All den teknik som vi människor har använt och använder är nära sammanlänkad med vår historia och våra kulturer. CETIS kommer därför att beskriva teknikområden som kan användas för att synliggöra och utveckla kulturarv.

CETIS har gjort en tolkning av Lpfö18, som kan vara fyra grundpelare för vad man kan tänka på inom teknikundervisningen på förskolan:

  1. vad teknik är
  2. olika arbetsområden (teman)
  3. utgå ifrån barnens erfarenheter, behov och intresse
  4. förbereda för fortsatt lärande och utbildning

Materialet innehåller också exempel på vägledande frågor som kan användas för att upptäcka och förstå tekniken omkring oss.

I materialet presenteras olika teknikområden som omfattas av konceptet. Varje område presenteras i en tabell där även mål och riktlinjer samt råd finns att hitta. Exempel på områden som kommer att finnas med är Matbordets teknik, Sova och Teknikpromenad. Allt med ursprung ur Lpfö18.

Syftet är att barnen får förutsättningar för att utvecklas, leka och lära. Dessutom ska barnen få utmanas och stimuleras i sin utveckling av teknik, och får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande i Teknik.

Tillägg 2020-01-10
Nu är inspirationsmaterialet lanserat - se:
Teknik i förskolan


Nyhetsbrev nr 4, november 2019 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -