Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Bokomslag Reflections...

Boken Reflections on Technology for Educational Practitioners.

Ny bok om teknikfilosofi

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 4, november 2019

Jonas
Jonas Hallström med boken Reflections on Technology for Educational Practitioners.

Tidigare i år kom boken Reflections on Technology for Educational Practitioners ut. Boken analyserar användning av teknikfilosofi i teknikundervisningen samtidigt som man berättar om de olika teknikfilosoferna som man valt att studera. Professor Jonas Hallström, en av författarna och redaktörerna till boken, berättar om boken och tankarna bakom den.

– Idén till den här boken kom till efter en diskussion med Marc de Vries, professor vid Delft University of Technology (Holland) och en av de två andra redaktörerna för boken. Teknikämnet har inte en så utvecklad ämnesfilosofi som inom andra ämnen i skolan, så det finns ett behov av att stärka den filosofiska grunden. Det kan handla om frågor som vad teknik är, hur den utvecklas, dess konsekvenser för samhället och naturen och etiska frågeställningar kring tekniken (t.ex. i förhållande till miljön, till artificiell intelligens, AI). Boken tar upp centrala teknikfilosofer under sent 1900-tal och tidigt 2000-tal, och hur deras filosofiska perspektiv på tekniken kan användas för att utveckla ämnets filosofiska bas liksom att utveckla själva teknikundervisningen på olika sätt.

– Exempel på filosofer vi skriver om är Don Ihde, Carl Mitcham, Langdon Winner, Peter Kroes och Bruno Latour, men också lite oväntade namn som Kevin Kelly och C.S. Lewis. Det är en liten övervikt för så kallade kritiska filosofer, som i huvudsak har skrivit om teknikens roll i samhället, medan analytiska filosofer är något färre men inte mindre viktiga. Dessa har studerat tekniken mer inifrån med fokus på att analysera t.ex. vad olika tekniska begrepp innebär.

Boken vänder sig framför allt till forskare och lärarutbildare, men man ser gärna att lärare läser boken eftersom det är de som direkt kan tillämpa idéerna i boken. Tanken är att den kan med fördel användas i teknikundervisning samt i tekniklärarutbildningen.

Förutom John Dakers, Jonas Hallström och Marc de Vries är de övriga författarna Johan Svenningsson, Vicki Compton, Marjolaine Chatoney, Patrice Laisney, Piet Ankiewicz, Cecilia Axell, David Barlex och Steve Keirl.

Här kan du beställa boken:

 


Nyhetsbrev nr 4, november 2019 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -