Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Maria
Maria Svensson


Hallå där Maria Svensson!

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 3, september 2019

Du är forskare och lektor vid Göteborgs universitet. Du var också med på CETIS forskarseminarium på Rockelstad Slott där du och flera forskare berättade om sin forskning.

Vilka trender ser du inom den teknikdidaktiska forskningen?

- Jag ser att programmering inom teknikämnet i skolan är stort och på frammarsch. Men också forskning med inriktning mot tekniklärarutbildning där inte minst forskning mot förskolan börjar ta plats.

Vad tycker du, tror du är viktigt att forska kring?

- Jag tycker att vi borde forska mer om teknikdidaktisk kompetens. Frågor som ”vad är teknikdidaktisk kompetens” och ”vad borde det vara” är områden som inte forskats kring särskilt mycket, men som jag anser är viktigt. Hittar vi bra svar inom detta området kan det få betydelse för tekniklärarutbildningen och teknikundervisningen.

Vilken forskning kan vi behöva i framtiden?

- Jag tror att vi behöver förtydliga vad progression i teknik kan innebära. Både när det gäller progression av teknikkunskaper, hur ska kunskaper i teknik utvecklas från förskolan till gymnasiet? Vilka kunskaper bygger vi vidare på. Det handlar också om innehållslig progression. Hur kan vi arbeta med teknikinnehåll så att det finns goda förutsättningar för att förstå tekniken som omger oss.

Du forskar själv, vad handlar din forskning om?

- Just nu forskar jag kring tekniklärarutbildningen. Jag jobbar med ett projekt tillsammans med forskare i Sydafrika.

Vi jämför våra utbildningar, främst inom området hur man tänker och undervisar om teknik och hållbar utveckling. Jag har också påbörjat ett arbete som handlar om didaktiska verktyg för förskollärare i Teknik där jag tittar på tekniskt språkbruk i förskolan.

 


Nyhetsbrev nr 3, september 2019 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -