Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

 


Hallå Yvonne Hyltse-Eckert!

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 2, maj 2019

Yvonne

Du är universitetsadjunkt i Teknik och lärarutbildare på Jönköping University. Du har bedrivit fortbildning för förskollärare i Teknik. Hur omfattande är kursen?

- Vi har de senaste fem åren haft fortbildningskurser i Naturvetenskap och Teknik. 7,5 hp i Jönköping, Västervik, Vetlanda och Skövde genom Förskolelyftet. Vi har också haft uppdragsutbildningar i Norrköping och Göteborg där barnskötare vidareutbildats till förskollärare. I de utbildningarna får deltagarna en 15 hp-kurs i Naturvetenskap och Teknik.

Vad är din uppgift med fortbildningen?

- Jag har undervisat i bland annat teknikämnet och examinerat uppgifter i kurserna.

Känns det svårt att bedriva undervisningen inom teknikområdet?

- Nej, det tycker jag inte. Det är mycket roligt och givande. Min erfarenhet är att deltagarna i kurserna har varit mycket intresserade och nyfikna på teknik.

Vad upplever du att förskollärare tänker om teknikämnet?

- Det kan säkert finnas blandade känslor, men jag har ändå upplevt att de allra flesta har varit nyfikna och intresserade av att få veta mer om vad teknikämnet i förskolan kan innebära.

Vilket område tycker du är viktigt att du får möjlighet att informera om? Kan du ge något exempel?

- En viktig del är att inspirera barnen till ett teknikintresse. En annan del är att ge barnen olika teknikerfarenheter och upplevelser som de senare kan associera till och bygga vidare på – en erfarenhetsbank.

Ser du några svårigheter eller möjligheter för förskollärare att prata med små barn om teknik?

- Jag ser nog bara möjligheter. Eftersom teknik finns överallt i vår vardag, så ger det många tillfällen att tillsammans med barnen i förskolan utforska och samtala om teknik både i utemiljön och inomhus.

Finns det någonting inom teknikämnet du vill lyfta extra mycket på fortbildningskurserna?

- Det jag försöker visa är att teknik handlar om lösningar till problem eller behov vi har. Dagens lösningar har ofta en historia, det har ofta funnits andra eller liknande lösningar på samma behov tidigare. Spännande också att fundera på framtida lösningar - kommer behovet/problemet finnas? Att utgå från och lyfta fram de teknikaktiviteter som redan görs i förskolan och få deltagarna att bli mer medvetna om det och sätta ord på det de gör är också viktigt.

Till sist, vad vill du säga om den reviderade läroplanen för förskolan som träder i kraft 1 juli i år?

- För teknikämnets del är det inte så stora förändringar, tycker jag. Fokus ligger fortfarande på förmågan att utforska teknik i vardagen och förmågan att bygga, skapa och konstruera samt att barnen ska få intresse för teknik.


Nyhetsbrev nr 2, maj 2019 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -