Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

 


Tekniksalen på Sjulnässkolan

Text: Tony Lindfors, tekniklärare årskurs 7-9, Sjulnässkolan
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2019

Tony Lindfors är lärare på Sjulnässkolan i Roknäs. Här berättar han om teknikundervisningen och om salarna där den bedrivs.

Vår skola har byggts om i omgångar och från att till en början ha en stor ”maskinhall” med smörjgrop, svetsbås och metallsvarvar är vi nu i ett mer eller mindre ”vanligt” klassrum. Det används enbart till teknikundervisning. Därför kan vi jobba ganska fritt utan att känna att vi skräpar ner och stör. Vi har en pelarborr och några skruvstäd och utöver detta finns verktyg såsom tänger, hammare, limpistoler m.m. för enklare aktiviteter.

Den teoretiska delen av undervisningen tar vi mestadels uppe i våra NO-salar och där utförs även enklare praktiskt teknikarbete. På vår skola har lärarna egna NO-klassrum där vi har all vår undervisning, även matematik. Vi har sedan en kemisal som vi delar på när vi gör laborationer.

Fördelning teori och praktik samt 200 timmar

Det ser olika ut hur vi arbetar med teknikämnet på de olika stadierna. Som det är nu så arbetar vi både praktiskt och teoretiskt. Jag skulle säga att fördelningen landar på omkring 40/60. Eleverna konstruerar och skriver rapporter och fakta på olika sätt.

Jag är främst i årskurs 7-9 och vi jobbar med att försöka ändra vår NO-undervisning så att vi kan garantera de 200 timmarna Teknik, men än är vi inte riktigt där. Våra arbetsområden är bra men vi saknar ännu en bra struktur för att få in t.ex. programmering och digitalisering.

En röd tråd

Vi jobbar nu med att försöka hitta en bra röd tråd inom NO och Teknik så att det ska kännas meningsfullt. Tekniken har ibland haft tendens att bli lite ”happening” över det hela. Man gör ett break och bygger eller konstruerar något. Bra? - jovisst men jag vill få till så att ämnets status höjs men i väl inarbetade områden kan det vara knepigt att förändra arbetssätt. Vi fyller på och fyller på utan att plocka bort och då anser jag att kvaliteten sänks. Att göra om arbetsområden tar tid om det ska bli bra och det är där vi befinner oss.

Projekt i högstadiet

I dagsläget har vi haft några större områden per årskurs i Teknik.

Årskurs 7 bygger bilar. Eleverna gör ritningar och skisser på dator, skriver rapport och gör arbeten som handlar om tekniken runt en del maskiner, hjul osv. Sedan byggs bilen i trä med motor och avslutas med tävling.

Årskurs 8 har en del energiteknik om energikällor samt en del om mekanik där vi konstruerar med LEGO bland annat.

Årskurs 9 bygger broar och diskuterar hållfasthet och konstruktioner. Fakta om material och byggnationer samlas in samt vi har en hållfasthetstävling. Här kommer även programmering att plockas in som en del i tekniken.

 


Nyhetsbrev nr 1, februari 2019 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -