Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Bord med skruvstäd och förvaringsyta.
Bord med skruvstäd och förvaringsyta.

 


Tekniksalen på Borgsmoskolan

Text och foto: Fredrik Tegbäck, tekniklärare, Borgsmoskolan
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2019

Fredrik Tegbäck arbetar i årskurs 7-9 på Borgsmoskolan i Norrköping. Så här beskriver han sin tekniksal.

Teoridel

Tekniksalens teoridel.
Stor tekniksal med både teori- och praktikdel.

I vår tekniksal är de två främre raderna möblerade med traditionella bord och stolar. Den bakre raden har ståbord med pallar för att eleverna lättare ska kunna se och ta ta del av lektionen. Angränsande mot den praktiska delen finns elevskåp som fungerar som en avskiljare från den teoretiska delen som eleverna möts av när de kommer in. Där tar eleverna plats vid bänkarna för uppstart av lektionen. Avgränsningen har också ett dubbelt syfte, de fungerar som en förvaring av projekt. Teoridelen har 18 sittplatser och där arbetar vi alltid i halvklass. Den tekniska utrustningen i vår teoridel är: whiteboard, projektor, duk, dokumentscanner samt högtalare.

Praktikdel

Praktikdelen av tekniksalen.

Den praktiska delen är uppbyggd som en hästsko där arbetsbänkar står längs väggarna och verktygstavlor är uppsatta framför bänkarna med lika uppsättning av verktyg. Bänkarna är ståbänkar och det finns pallar till dessa om det finns behov av att sitta. Bänkarna har utbytbara skyddsskivor som eleverna kan spilla färg, lim och så vidare på. Praktikdelen har 18 arbetsbänkar.

Runt arbetsbänkarna finns ett bord, även kallat “Robotbana”. Banan har en sarg runt för våra legoev3 robotar. Under bordet finns det förvaringsskåp för elektronik och dylikt. Samt en förvaring för skivor. I anslutning och bredvid robotbanan finns ett stort bord med skruvstäd och förvaringsyta under. Där förvaras trä för uppdrag inom konstruktion. Även olika typer av förbrukningsmaterial som skollim, saxar osv. På bordet har vi även två bänkplåtsaxar.

I anslutning till bordet har vi en gammal slagsax som används ibland, främst av slöjden för att klippa stora mängder plåt. Under vår verksamhet fungerar den som en källsorteringsstation. På de nakna väggarna har vi vägghyllor som fungerar som förvaring av material. Det finns även ett verktygsskåp med extra verktyg samt maskiner och även en pelarborr.

Gemensam yta

Vid slöjdsalarna finns en gemensam yta med slipmaskin och kontursåg för eleverna, lärarna har tillgång till bandsåg, klinga, gerkap. Utöver det har vi flera materialförråd. Den här lösningen skapar möjligheter att gå mellan salarna och låna ämnespecifika material och göra speciallösningar, såsom att svetsa eller löda inom heta arbeten.

Vi behöver inte heller ha dubbla uppsättningar av verktyg som skruvdragare och så vidare då det finns i slöjdsalen som man lätt kan gå in och låna. På så vis nyttjar vi även spillmaterial från slöjdsarbete som kan passa för oss i teknikundervisningen.

Material och förråd

Utanför lektionssalen finns ett materialrum på 15 kvm med förrådsyta. Här kan vi delvis förbereda lektioner och dels kan vi förvara sådant som inte får plats eller kan stå framme i klassrummet.

En förbättring som vi ska göra som kommer på sikt är att vi ska försöka få till ytterliggare ett förråd utanför salen där vi ska ha ett eget rum för våra 3D-printers. Där de kan stå ostört och i närheten av textil, trä och tekniksalen. Vi har även bildsalen i närheten så vi skulle kunna utnyttja den.

 


Nyhetsbrev nr 1, februari 2019 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -