Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Teknikundervisning utan verbalspråk

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 4, december 2018

Anna
Anna Wirstedt, Malmö universitet

I klassrummet uppmuntras kommunikation. Vi ska kunna presentera, redogöra och förklara med korrekta ord och begrepp. Men hur undervisar läraren när eleverna inte har ett gemensamt språk? Anna Wirstedt på Malmö universitet har undersökt området vilket resulterade i en magisteruppsats.

Antalet nyanlända elever i skolorna ökar och vi ser ett stort behov av att kunna utveckla elevernas tidigare kunskaper, samt planera undervisningen efter det. I sin magisteruppsats Mulitmodala strategier i teknikundervisning för nyanlända elever har Anna undersökt förutsättningarna för teknikundervisning i en grupp med nyanlända elever i årskurs 6, där inget gemensamt verbalspråk finns. Gester, ord, symboler och enkelt teckenspråk används istället. I fallstudien ingår elever som endast varit i Sverige några månader.

Nyfikenhet, eget intresse för nyanländas skolgång samt Skolinspektionens granskning från 2014 där bristen på ämneskompetenta lärare är tydlig, blev upptakten till uppsatsen.

Syftet och frågeställningarna Anna har utgått från är hur lärare designar teknikundervisning för nyanlända elever och vilka semiotiska (tecken och teckensystem) resurser lärare använder för att göra tekniken synlig och begriplig. Hon har tagit del av lärarens skriftliga planering, bildspel från lektioner, själv filmat lektionspass samt gjort för- och efterintervjuer. Resultatet Anna kommit fram till när det gäller diskurser är att två närvarande sammahang smälter samman till ett tredje samt att praktiskt arbete planeras med stöd av föremål, material, verktyg, widgetsymboler och bildstöd.

Under lektionens produktionsfas, där en fallskärm för legofigurer skulle konstrueras uppstår en oplanerad sekvens ”pröva och ompröva” som kräver oplanerade uttryckssätt vilket läraren möjliggjort genom sin design av lektionspasset. Förutom tal och skrift använder läraren sex olika, synliga kommunikationssätt.

Läs gärna mer här:
Multimodala strategier i teknikundervisning för nyanlända elever - Anna Wirstedts magisteruppsats - Malmö universitet

 


Nyhetsbrev nr 4, december 2018 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -