Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Boken Teknik - 10 lektioner i att förändra världen - Teknikföretagen
Boken Teknik - 10 lektioner i att förändra världen som är framtagen av Teknikföretagen går att ladda ned här:
Hack the World

 


Teknik - 10 lektioner i att förändra världen

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 4, december 2018

Globala samhällsutmaningar som rör bland annat klimat, utbildning och hälsa står i fokus i Teknik - 10 lektioner i att förändra världen en ny bok för högstadiet i teknikämnet som organisationen Teknikföretagen tagit fram.

Li, Ulrika och Elin
Li Ljungberg, Ulrika Sultan och Elin Östblom.

Boken innehåller tio kapitel som alla inleds med en intervju med en person som arbetar inom teknikföretag, är entreprenör eller forskar inom teknikområdet. Sedan följer ett samhällsproblem kopplat till personen och slutligen ett lektionsförslag som går i linje med skolans kursplan i teknik. Dessutom finns extra bakgrundsmaterial och tips till läraren inför lektionen. Några av de som medverkar i boken är Danica Kragic Jensfelt som forskar på robotar, Helene Svahn som arbetar med forskning på medicinteknikföretaget Permobil, Helena Samsioe som grundat drönarföretaget Globhe och Petra Wadström som uppfunnit ”Solvatten”.

- För att Sverige ska fortsätta vara ett starkt teknikland och för att ge alla unga goda förutsättningar att leva i en teknikintensiv värld behöver vi se till att fler känner sig inkluderade i teknikens värld, säger Li Ljungberg, som arbetar med kompetensförsörjning på Teknikföretagen.

Bredda bilden

- Med boken vill vi bredda bilden – både av vad teknik är och vem som kan jobba med teknik, fortsätter Li. De samhällsproblem som presenteras till varje kapitel utgår från områden ungdomar visat intresse för och kopplar till nyhetsrapportering, globala FN-mål och företags framtidsvisioner inom de olika områdena.

- Om vi tydligare kan visa hur teknik kommer in överallt och hur viktigt det är med teknikkunskaper för att påverka utvecklingen, så tror vi att vi kan engagera fler, och tjejer i synnerhet, att välja teknik. Vi har fortfarande väldigt könsbundna gymnasieval i Sverige. Oavsett om man söker sig till ett renodlat teknikföretag eller inte så krävs teknisk förståelse i dag, säger Li Ljungberg. Flickors teknikintresse Redaktör för boken och ansvarig för att ta fram lektionsmaterialet är Ulrika Sultan som i grunden är tekniklärare och som idag jobbar med att forska på flickors teknikintresse och hur det kan behållas upp i vuxen ålder.

Ulrika: - Att vi tappar flickors teknikintresse under skolåren är ingen nyhet men det finns vägar till att behålla flickors intresse för teknik. När jag började min doktorandresa i teknikens didaktik på LiU kom jag till insikt om att det finns forskning som inte når lärarna, forskning som kan göra skillnad för eleverna och lärarna. När jag fick förfrågan att vara med och skapa denna bok insåg jag att det var ett sätt att sprida den aktuella teknikdidaktiska forskningen som visar vägar till en mer inkluderande teknikundervisning. Teknik genomsyrar och påverkar hela vårt samhälle, från individ till stora tekniska system. Måste nämna att jag är extra glad över de personer som frivilligt och utan ersättning gick med på att intervjuas till boken. De ger en spännande inblick i sitt påverkansarbete inom teknikområdet.

Ämnesövergripande undervisningsförslag

- Då samhällsfrågor som miljö, socioekonomiska orättvisor och etik är något som engagerar kan vi genom att lyfta fram samhällsfrågor i teknik, SIT, ge fler elever möjlighet att bli engagerade i undervisningsinnehållet. Undervisningsförslagen är uppbyggda på ett sätt som gör att läraren kan modifiera förslagen efter den egna tillgången till material och tid på sin skola. Innehållet i boken skapar även förutsättningar för ämnesövergripande arbete. Det finns till varje undervisningsförslag en text riktad till läraren. Den texten ger vägledning i vilken sorts planering läraren behöver göra innan lektionen och ger förslag på hur lektionen kan genomföras. Alla lektioner bygger på den aktuella kursplanen i teknik och har utgått från att lektionerna kan bedömas genom olika redovisningsmoment, avslutar Ulrika.

Boken, som är kostnadsfri för lärare, riktar sig främst till lärare som undervisar i årskurs 7-9. På Hack the World kan man både ladda ner boken digitalt och beställa ett tryckt exemplar.

 


Nyhetsbrev nr 4, december 2018 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -