Förskolans teknikdidaktiska forskning
Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 4, december 2018
Tisdagen den 6:e november träffades 16 doktorander, seniora forskare, teknikdidaktiker från science centers, NT-utvecklare, IKT-pedagoger och förskollärare för att diskutera teknikdidaktisk forskning i förskolan.
Maria Svensson i mitten.
Dagen inleddes med sex kortare presentationer som gav oss en bild av vad som är på gång inom forskningsfältet. Förskollärares uppfattningar och kunskaper tillsammans med teknik och genus, teknikkunskaper och tekniskt språkbruk, är några exempel på vad som presenterades. Efter lunch blickade vi ut mot de internationella forskningsfältet genom att försöka finna mönster i ett antal artiklar som publicerats i några teknikdidaktiska tidskrifter mellan 2014 och 2018. Frågor som vi ställde oss i relation till detta var:
- Var befinner vi oss på den internationella forskningskartan?
- Var finns våra forskningsluckor?
- Vad kan vi bidra med till det internationella forskningsfältet?
Seminariet avslutades med en diskussion kring framtida seminarium och andra möjligheter till utveckling av samverkan och forskning när det gäller teknikdidaktik i förskolan. Nästa seminarium planeras till den 9:e april 2019. Håll utkik på CETIS hemsida för vidare information.
Vid frågor går det bra att kontakta mig eller Johan Boström.
Kontaktinformation
Maria Svensson
maria.svensson(at)ped.gu.se
Johan Boström
johan.bostrom(at)lnu.se