Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv
Bild från utställningen Make it flow.
Simon jobbar som värd för utställningen.


Mot nya höjder

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 3, oktober 2018

Mot nya höjder är ett framgångsrikt projekt som startade 2014. Genom ett initiativ av Länsstyrelsen i Kronobergs län, Linnéuniversitetet och Region Kronoberg vill man öka intresset hos barn och ungdomar att välja teknik och naturvetenskap för sina fortsatta studier och yrkesval. Industri och företag behöver möta framtidens utmaningar med kompetensförsörjning och inom projektet vill man också att näringsliv och skola ska mötas. Tekniska museet är en av de partner man arbetar med som också har det övergripande målet att öka intresset.

Sofie och Katrin
Sofie Magnusson och Katrin Lindwall

Mot nya höjder vänder sig främst till åk 4-9 men alla åldrar är välkomna att anmäla sig. I projektet finns utmaningar som klasserna arbetar med. De lärare och elever som deltar bloggar om sina kunskaper och resultat i arbetet med utmaningarna. Från början var bloggande ett sätt för styrgruppen att se vilka elever som var bäst förberedda för att kunna ta emot en astronaut. Att få träffa en astronaut var en belöning för väl utfört arbete med utmaningen Rymdresan. Efter Rymdresan fortsatte projektet och man behöll bloggandet av flera skäl. De lärare som deltagit bekräftade att de dels blev säkrare på att använda digital teknik, dels att bloggandet var ett bra sätt att reflektera över klassens arbete med de genomförda utmaningarna. För styrgruppen blev det ett sätt att hålla kontakten med klasserna, att följa deras arbete och kommentera, uppmuntra och i slutet av terminen kunna se vilka klasser som arbetat kontinuerligt med utmaningarna och därmed kunna få ta del av en terminsbelöning.

Katrin Lindwall, universitetsadjunkt på Linnéuniversitetet är ansvarig för utmaningarna. Hon berättar att projektet har betytt mycket för skolorna och att gensvaret har varit odelat positivt.

-Vi har mycket på gång och efter att ha startat 2015 med temat En rymdresa har vi utvecklat idéerna till flera områden och teman. Här hittar man kopplingar mot teknik, matematik och naturvetenskap. Christer Fuglesang var vår första ambassadör, senare har Carolina Klüft, Tina Thörner m.fl. medverkat. De har alla passat in på utmaningarnas olika teman, t.ex. flöden, ljud och kommunikation.

Utmaningarna

Utmaningarna är ett paket av olika aktiviteter. De kan innehålla olika delar som teknisk konstruktion och tekniska system, ett naturvetenskapligt experiment, matematik samt fler skolämnen. Katrin menar att konceptet är så framgångsrikt beroende på att utmaningarna är ämnesövergripande. Att aktiviteterna ska kännas nya och intressanta är viktigt, även för lärarna och förhoppningen är att även de ska utvecklas under arbetets gång. Terminsutvärderingarna har visat på just det, vilket Katrin är mycket glad över. Utvärderingarna visar också att eleverna utvecklas i samarbetsförmåga, kreativitet, självförtroende, kommunikation m.m. Förutom bloggandet presenteras ett eller flera digitala verktyg som kan användas i utmaningarna.

Make it flow

Utställningen Make it flow.
Sofie och Katrin i utställningen Make it flow.

I årets utmaning, Make it flow, samarbetar man med Huseby Bruk som ligger strax utanför Växjö. Den unika bruksmiljön med vattendrag, vattenhjul och masugnen är en plats som skapar förutsättningar för att titta på flöden, vatten och teknik, vatten och jorden samt vatten och historia. Utmaningarna i Make it flow innehåller uppgifter där man ska få saker att förflyttas, allt från tecken, materia till idéer.

- Den första delen i Make it flow handlar om kommunikation, där morsealfabetet och telegrafen är en del. Ett roligt exempel på att eleverna tagit detta på stort allvar och lärt sig en hel del var att de skickade meddelanden till oss med morsealfabetet om hur arbetet fortskred. De utmanade oss verkligen och det tog en stund att lösa meddelandet, skrattar Katrin.

En av de tidigare utmaningarna var Make sound happen. Uppgiftens fokus är att skapa ljud. En del av den utmaningen består av att bygga en mobilförstärkare och att skapa en rytm, en annan del är att bygga en ljudprojektor och att mäta ljudvågor. Praktiskt arbete varvas med teori och olika skolämnen och lärare kan med fördel samarbeta. Musikläraren är en god tillgång i den här utmaningen.

Solskenshistorien på Huseby bruk

Sofie Magnusson, VD på Huseby Bruk, är glad över samarbetet och ser fördelarna med skolsamverkan. Hon menar att bruket, dess verksamhet och roll som en stor arbetsgivare är ett gott exempel på hur man kan arbeta med förmågorna fyra och fem i kursplanen.

  • värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
  • analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.

- Det finns alltid en historia som är värd att berättas om sådana här platser, fortsätter Sofie. När vi för tio år sedan gick igenom en del gammalt material på slottsvinden, hittade vi en oansenlig låda. Däri låg hela den fantastiska historien om hur brukspatron Joseph Stevens kunde förvärva Huseby Bruk. Tidigare visste vi inte riktigt vilken verksamhet han ägnat sig åt och allt låg i ett dunkel, omgärdat av skrönor och rykten. Ryktena var heller inte särskilt smickrande. Men tänk, i 100 år låg sanningen på vinden, ovanför våra huvuden. Det visade sig att Joseph Stevens åkte till Indien för att bygga järnvägar. Där gjorde han sig en förmögenhet, som han tog med till Sverige och köpte Huseby, för att utveckla järnbruket. Därför har vi nya och bättre förutsättningar för forskningsarbete och för visningar av bruket.

Sofie berättar vidare om Huseby Bruks skandalomsusade historia. Men det är en helt annan del som är värd att läsas i andra sammanhang.

Alla utmaningarna finns att ladda ner från:
Mot nya höjders hemsida

Det går också bra att kontakta Katrin Lindwall om man vill veta mera:
katrin.lindwall(at)lnu.se

Passa också på att besöka Huseby Bruk och ta del av tekniken och historien.


Nyhetsbrev nr 3, oktober 2018 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -