Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

JH
Jonas Hallström
Foto: Linda Fredriksson, LiU


Hallå där Jonas Hallström!

Text: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 3, oktober 2018

Du har blivit anställd som professor i teknikens didaktik inom forskningsmiljön TekNaD, Teknik, naturvetenskap och didaktik, vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV), LiU, Campus Norrköping.

Vad har du för bakgrund?

- Jag har en ganska bred bakgrund, en kombination av teknik och humaniora/ samhällsvetenskap. Jag gick fyraårig teknisk linje med el/teleinriktning på gymnasiet, sedan blev jag gymnasielärare i historia och engelska. Därefter påbörjade jag en doktorandutbildning med teknik- och miljöhistorisk inriktning, samtidigt som jag också började undervisa blivande tekniklärare (tillsammans med CETIS föreståndare Claes Klasander)! Åren efter min disputation gjorde jag flera utbildningshistoriska studier om naturvetenskap och teknik, och efter hand blev det fler och fler teknikdidaktiska forskningsstudier. Det har jag hållit på med nu i nästan 10 år.

Vad betyder en professur för området?

- En professur i teknikens didaktik betyder mycket, för den teknikdidaktiska forskningens status och möjligheterna att utveckla forskningen och få veta mer om tekniken i skolan. Det finns fortfarande många vita fläckar på kartan, och speciellt vet vi inte så mycket om hur teknikundervisning går till och framför allt inte om hur ett effektivt lärande i teknik går till.

Är det viktigt för forskningsmiljön
att det finns en professor?

- Det är väldigt viktigt för TekNaD att det finns en professor som kan agera forskningsledare och peka ut riktningen för den teknikdidaktiska forskningen som görs här. Det borde också ge större möjligheter för att erhålla externa forskningsmedel exempelvis från Vetenskapsrådet.

Vad hoppas du kunna bidra med?

- Jag hoppas kunna bidra med styrsel på vår forskning i allmänhet, och mer precist att kunna stödja doktorander och andra forskare inom området med konkreta projekt.

Hur ser du på teknikämnets framtid?

- Teknikämnet i skolan tror jag går en ljus framtid till mötes, eftersom vårt samhälle är så väldigt beroende av teknik. En teknisk allmänbildning kommer bara att bli viktigare och viktigare. Förhoppningsvis inser även våra politiker detta så att ämnet kan få utveckla sina 200 timmar undervisning ifred under de närmaste åren.

Sist men inte minst, grattis Jonas och lycka till med din nya tjänst! Läs mer om Jonas här:
Jonas Hallström, professor - Linköpings universitet

 


Nyhetsbrev nr 3, oktober 2018 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -