Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Tårtan till - NTA fyller 20 år!
Jubilaren firades med tårta. Foto: Ulrika Johansson

Ulrika
Utvecklingsledare Ulrika Johansson
Foto: Gunvor Larsson Abbad

 

Faktaruta

NTA-temat Papper: I tema Papper utvecklar eleverna sina förmågor att identifiera och ta fram lösningar till problem som kan lösas med teknik. Eleverna får möjlighet att teoretisk förankra, diskutera och reflektera över det de konstruerar och tillverkar.

NTA-temat papper.


NTA fyller 20 år!

Text: Ulrika Johansson
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 4, december 2017

Ett hundratal personer samlades under en eftermiddag och kväll i Linköping för att uppmärksamma att NTA startade för 20 år sedan i Linköping. Föreläsning, mingel och kära återseenden stod på programmet.

Marie föreläser om NTA.
- Nu blickar vi framåt mot ytterligare 20 år: Hur kan NTA:s organisation ge fortsatt stöd till undervisningen och kontinuerligt professionellt lärande? Marie Rådbo, astronom LiU. Foto: Lennart Lundwall

För 20 år sedan tog KVA och IVA, tillsammans med Linköpings kommun initiativet att starta det som i dag är ett väl etablerarat skolutveckligsprogram. Cirka 130 kommuner samt fristående skolor är medlemmar och NTA är i dag en ekonomisk förening med syftet att utveckla olika teman och kompetensutvecklingssatsningar. Flera programpunkter under kvällen belyste att NTA är en organisation med möjligheter och att det professionella lärandet är centralt. Att vara medlem i NTA-nätverket innebär för lärare från olika skolor och kommuner att träffas och utveckla sin undervisning med fokus på elevernas lärande.

Inom organisationen tar medlemmarna fram stöd för undervisningen i samarbete med forskning. CETIS har t.ex. varit med och utvecklat tema Papper för åk 4-6 samt teknikuppdragen som är fristående tilläggsuppdrag till NTA:s teman Rörelse och konstruktion, Flyta eller sjunka, Magneter och motorer, Kretsar kring el och Matens kemi. Teknikuppdragen passar främst för lärare som tidigare arbetat med ett eller flera av dessa teman. Genom att använda NTA tränar sig eleverna på att problematisera, ställa kritiska frågor och värdera de konsekvenser tekniska lösningar kan få, för individen, samhället och miljön. Det teknikinnehåll som presenteras i temat ger eleverna möjlighet att utveckla sina tekniska förmågor.

Undervisningen ska skapa intresse för och nyfikenhet på teknik, samt ge ett helhetstänkande som hjälper eleverna att bättre förstå konsekvenserna av sitt handlande och teknikens roll för en hållbar utveckling.

Under kvällen föreläste Marie Rådbo, astronom LiU, utifrån temat "Rymden får inte plats i en blå låda". Marie Rådbo har en lång erfarenhet av att arbeta med Rymden både som astronom och med att möta barns frågor.

- Barn vill veta allt om Rymden! Men som lärare är det förstås omöjligt att svara på alla vetgiriga frågor – en del har inte ens några svar – ändå är det angeläget att vi lyssnar och diskuterar. Det viktiga är inte alltid svaret utan just frågorna och reflektionerna, säger Marie.

Hon berättade utifrån sina upplevelser och betonade även skillnader mellan vetenskap och pseudovetenskap. Marie har varit med och utvecklat det digitala NTA-temat, "Rymden".

Läs gärna mer:
NTA - Naturvetenskap och teknik för alla


Nyhetsbrev nr 4, december 2017 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -