Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

NätverkandeViktigt nätverkssamarbete. Bild från en av CETIS konferenser.
Foto: Katarina Rehder


LUNT - Vad är det?

Text: Gunnar Jonsson, Mälardalens högskola
Foto: Kjell Prytz, Mälardalens högskola
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 4, december 2017

LUNT:s grundare
Peter Gustafsson, Gunnar Jonsson och Roger Andersson, grundare av LUNT.

LUNT är ett nätverk tänkt att vara en arena där olika aktörer som är intresserade av undervisning och didaktiskt foskning inom teknik och naturvetenskap. Här berättar Gunnar Jonsson mer om LUNT för CETIS.

Peter Gustafsson och jag träffade några av våra engelsklärare på MdH, som berättade om ett nätverk som de hade, English Teachers Sharing, för engelsklärare i Mälardalen. Detta inspirerade oss att prova något liknande för lärare, forskare m.fl. i NO och/eller teknik. Vi (Peter Gustafsson, Roger Andersson och Gunnar Jonsson vid Mälardalens högskola) skapade då nätverket Lärande och Utbildning i Naturvetenskap och Teknik (LUNT).

Medlemmarna i nätverket kan träffas och utbyta erfarenheter, allt från förskolan upp till gymnasieskolan. Det kan röra sig om att sprida goda exempel från skolvärden eller att sprida egen eller andras forskning. Vi funderar också på att starta samarbetsprojekt kring undervisningsfrågor i NO/Teknik mellan högskolan och grundskolor, kanske framförallt med våra VFU-skolor i regionen.

Webbinarier, seminarier och kompetensutveckling

I första hand vänder sig LUNT till lärare och skolledare i ungdomsskolan samt lärare, studenter och forskare på högskolor/universitet, men alla som är intresserade av undervisningsfrågor är varmt välkomna att vara med i nätverket.

Vår verksamhet har hittills bestått av webbinarier, som har varit seminarier via Adobe Connect där forskare från universitet och högskolor har berättat om sin didaktiska forskning/ undervisning i naturvetenskap och teknik. Alla som är medlemmar i LUNT har fått en länk till ett Adobe Connect-rum där de har kunnat följa seminarierna "live", men webbinarierna har också spelats in och lagts ut på vår webbsida, så att alla kan se dem. Live-deltagandet har varit sporadiskt, men den statistik som finns tillgänglig pekar på att flera har tittat på webbinarierna i efterhand.

Vi kommer också att starta en seminarieserie i Eskilstuna i november som främst vänder sig till lärare på grundskolan, där det är tänkt att vi ska diskutera teknikundervisning och progressionen inom teknikämnen mellan olika stadier i grundskolan. Vi planerar även att ta kontakt med skolor i regionen och erbjuda kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte kring Skolverkets teknikmoduler och programmering i grundskolan.

De som förnärvarande driver LUNT-nätverket är Roger Andersson, Peter Gustafsson, Gunnar Jonsson och Tor Nilsson, som även är NATDIDs ambassadör i Södermanland och Västmanland.

Följande LUNT-webbinarier finns inspelade och ligger på LUNT:S webbsida:

  • Undersökande arbete i grundskolan – varför, vad och hur?
    Föreläsare: Torodd Lunde, doktorand i kemididaktik vid Karlstads universitet, inspelad 19 september 2017.
  • Teknik i förskolan
    Föreläsare: Pernilla Sundqvist, universitetsadjunkt och doktorand, Mälardalens högskola, inspelad 25 april 2017.
  • Teknik i staden
    Föreläsare: Roger Andersson, universitetsadjunkt, Mälardalens högskola, inspelad 21 februari 2017.
  • Kontextrika problem – en väg till problemlösningsförmåga och ämneskunskaper i fysik
    Föreläsare: Gunnar Jonsson, universitetslektor, Mälardalens högskola, inspelad 22 november 2016.

Nyhetsbrev nr 4, december 2017 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -