Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Jeanni
Workshop "Inkluderande koppelkodning" med Teknikens Hus på TiS 2017. Jeanni är närmast kameran. Foto: Christina Wallnér


Förskollärarstudenters
uppfattningar om teknik

Text: Jeanni Flognman, Karlstad universitet
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 4, december 2017

Jeanni Flognman, universitetsadjunkt vid Karlstad universitet delar här med sig av sin studie om hur förskollärarstudenter uppfattar teknik.

Om man ställer frågan "Vad är teknik?" får man oftast svar i form av artefakter t.ex. maskiner, mobiler och datorer. De flesta definierar teknik som något män ägnar sig åt. Den teknik som används och utvecklats av kvinnor t.ex. vävstol, vispar osv. uppfattas inte i lika hög grad som teknik. Studier av teknik ur ett genusperspektiv visar att kvinnor lätt känner sig exkluderade från tekniken i samhället och i akademin, till exempel inom ingenjörsutbildning. Det finns även en svårighet i att särskilja teknik och naturvetenskap åt. En orsak är att det i dag inte finns en klar definition för ämnet. Ett ämne utan en klar definition kan bli abstrakt och svårt att greppa. En förklaring till att tekniken som ämne är svårdefinierat är att tekniken är i ständig utveckling och därför ändras även definitionen.

Bakgrund till studien

Sedan införandet av nya lärarutbildningen 2011 är Teknik ett obligatorisk ämne som samtliga förskollärarstudenter läser under sin utbildning. En stor majoritet av studenterna är kvinnor, och många av dem har inte studerat teknik utöver sina erfarenheter från grundskolan. Det finns därigenom en utmaning i undervisningen relaterat till deras förståelse för och attityd till ämnet. Som ett led i arbetet med att utveckla och anpassa teknikundervisningen är det av vikt att ha kunskaper om studenternas inställning till och kunskaper om ämnet, därav denna studie som undersöker hur förskollärarstudenter uppfattar teknik.

Varför artefakter?

Tanken är att studien ska fortgå under en längre tid. I dagsläget har insamlingen av data gjorts under 2016 och 2017 och består av 300 förskollärarstudenters skriftliga svar på frågan "Vad är teknik för dig?". En första preliminär analys har gjorts av insamlad data från våren 2016 och innefattar 62 studenters svar. Resultatet visar att förskollärarstudenterna till största delen uppfattar teknik som artefakter om än något lägre andel än i tidigare studier. Mer än hälften av de artefakter som nämns kan kategoriseras som mer avancerad teknik. Exempel på artefakter som ingår i kategorin är artefakter som IT och datorer, byggnader, uppfinningar, maskiner, konstruktioner och olika slags fordon. Till de artefakter som nämns och kategoriseras som lågteknologiska är följande fyra kategorier: vardagliga artefakter (ex. ringklocka, dragkedja), verktyg (ex. yxa, tumstock), förskolerelaterade artefakter (ex. torn, teknik lego) och hjälpmedel som i svaren bara benämns som hjälpmedel. En tredjedel av studenterna har svarat med att uttrycka en känsla. De flesta som svarat med en känsla uttrycker sig negativ om teknik t.ex. i form av att beskriva tekniken som svår och abstrakt eller i samband med tidigare utbildning av något slag t.ex. erfarenheter från sin egen skolgång. Detta är inget som har diskuterats i tidigare studier.

Studenter vid LiU.
Studenter vid Linköpings universitet. Foto: Katarina Rehder

 


Nyhetsbrev nr 4, december 2017 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -