Forskningsprojekt med Sameskolan
Text: Katarina Rehder, CETIS
Foto: Charlotta Nordlöf, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 4, december 2017
Cecilia Axell, teknikdidaktisk forskare vid TekNaD, Linköpings universitet, har påbörjat ett projekt tillsammans med en av landets sameskolor.
Cecilia Axell
Grundskolans kursplaner gäller för sameskolan, men sameskolan har dessutom ett uppdrag att lära eleverna samiska och att förmedla de samiska traditionerna och kulturarvet.
I det Centrala innehållet för Samiska i åk 1-3 ingår exempelvis "samers levnadssätt i dag med utgångspunkt i historia och kulturarv. Traditionella samiska boendeformer, färdsätt och näringar i form av renskötsel, jakt och fiske (Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Reviderad 2017) - Skolverket, s. 231).
I projektet, där Cecilia träffar elever och lärare i åk F-3, kommer hon att titta på hur det samiska kulturarvet och traditionerna kommer till uttryck i undervisningen i Teknik. En viktig del av projektet handlar om hur berättandet i form av samiska sagor och sägner bidrar till kunskaper i teknik.