Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

 


Forskningsprojekt med Sameskolan

Text: Katarina Rehder, CETIS
Foto: Charlotta Nordlöf, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 4, december 2017

Cecilia Axell, teknikdidaktisk forskare vid TekNaD, Linköpings universitet, har påbörjat ett projekt tillsammans med en av landets sameskolor.

Cecilia
Cecilia Axell

Grundskolans kursplaner gäller för sameskolan, men sameskolan har dessutom ett uppdrag att lära eleverna samiska och att förmedla de samiska traditionerna och kulturarvet.

I det Centrala innehållet för Samiska i åk 1-3 ingår exempelvis "samers levnadssätt i dag med utgångspunkt i historia och kulturarv. Traditionella samiska boendeformer, färdsätt och näringar i form av renskötsel, jakt och fiske (Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Reviderad 2017) - Skolverket, s. 231).

I projektet, där Cecilia träffar elever och lärare i åk F-3, kommer hon att titta på hur det samiska kulturarvet och traditionerna kommer till uttryck i undervisningen i Teknik. En viktig del av projektet handlar om hur berättandet i form av samiska sagor och sägner bidrar till kunskaper i teknik.

Kursplan Samiska - Skolverket

 


Nyhetsbrev nr 4, december 2017 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -