Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Tomas
Tomas Jonsson, koordinator för RegTek Foto: Marlene Merilä

RegTek-möte
Här träffas pedagoger för att fortbildas, inspireras, prata och pröva teknik och naturvetenskap utifrån de behov som finns ute på skolorna. Träffarna är otroligt uppskattade och når hundratals lärare varje år.

 

BlueBot-robot på en skattkarta.
BlueBot-robot på en skattkarta som kan programmeras med hjälp av iPad. Används i fortbildning av förskole- och lågstadielärare.

 

 

 


RegTek - en aktiv tonåring

Text och foto: Tomas Jonsson, utbildare på Teknikens Hus
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 2, maj 2017

Lärarnätverket RegTek, Regionalt nätverk i teknik och naturvetenskap, är ett samarbete mellan sju kommuner i Norrbotten och Teknikens Hus, Luleå. Det riktar sig till lärare i grundskolan och har funnits sedan 1999. RegTek är en aktiv 18-åring som är levande och verksam i kommunerna Gällivare, Haparanda, Jokkmokk, Kiruna, Pajala, Piteå och Älvsbyn. Teknikens Hus är regional samordnare för nätverket med Tomas Jonsson som koordinator. Här berättar han om verksamheten och dess roll.

RegTek på studiebesök i Aitik, strax söder om Gällivare.
RegTek på studiebesök i Aitik, strax söder om Gällivare.

Kontaktlärare

Varje kommun har en eller två kontaktlärare som träffas varje termin för fortbildning, planering och erfarenhetsutbyte. På träffarna, som arrangeras av Teknikens Hus, utbyter lärarna erfarenheter, delger varandra om vad som är på gång i kommunerna och drar upp strategier för det fortsatta arbetet. Ofta ingår också ett studiebesök på något av regionens många företag, t.ex. LKAB och Aitik. Det är bara några av de många tekniktäta företag i Norrbotten som är i stort behov av teknikutbildade ungdomar.

Varje kontaktlärarträff innehåller en workshop inom teknik och naturvetenskap. Det kan handla om att programmera Scratch Jr för lågstadiet, konstruktionsuppgifter med Lego tillsammans elektronik för mellanstadiet eller koppla ihop kemi med svenskundervisningen för högstadiet. Väl hemma i sina kommuner anordnar kontaklärarna träffar i sina lokala nätverk där de delar med sig av vad de fått ta del av via nätverket så att deras lärarkollegor i sin tur kan ta det till eleverna.

Digitaliseringen i skolan

Att digitaliseringen i skolan är aktuell har knappast undgått någon. Det genomsyrar också den kommande planeringen för RegTek där digital kompetens är ett av fokusområdena för nästkommande treårsperiod.

Nu när digitaliseringen är aktuell känner säkert många lärare en viss stress och oro inför genomförandet av alla moment enligt direktiven från Skolverket. Här har RegTek och Teknikens Hus en stor roll att fylla. Inför hösten kommer vi, tillsammans med kontaklärarna, att fokusera på digital kompetens och i samarbete med kommunerna möta deras behov. Dels i form av programmering, digitala ritningar och programmerbar elektronik men också inom områden som källkritik och digitalt berättande.

Vi strävar efter att vara en resurs för hela regionen och inte minst när det kommer till fortbildning inom digital kompetens. Skolverket poängterar också vikten av att alla får del av kunskapen, att det är en demokratifråga.

Lådorna

De så kallade utlåningslådorna har blivit ett begrepp inom skolvärlden i Norrbotten. Det består av ett tiotal olika klassuppsättningar med undervisningsmateriel som Teknikens Hus och RegTek har tagit fram. Skolornas behov kring undervisningen inom teknik och naturvetenskap inventeras genom RegTek och utifrån det utvecklas materielen för att möta skolornas efterfrågan. Materielen vänder sig till elever i grundskolans alla stadier och varje låda är utformad utifrån ett specifikt tema som t.ex. Rymden, Elektronik, Mekanismer, Förnybar energi m.m. Lådorna är framtagna utifrån målen i kursplanerna och utformade för att kunna sättas in direkt i undervisningen. Lådorna med undervisningsmateriel är mycket uppskattade och årligen används de av över 5000 elever.

Framtiden

Teknikens Hus och RegTek vill vara en resurs för hela Norrbotten och målet är att Norrbottens alla lärare i Teknik och naturvetenskap ska få ta del av de fördelar som finns i att delta i nätverket. Att dela med sig av erfarenheter och kunskaper är en styrka och RegTek är ett utmärkt verktyg för det. Nätverkande är en förutsättning för att en så stor och utsträckt region som Norrbotten ska fortsätta att utvecklas. Vi ser ljust an på framtiden och vi tror och hoppas att RegTek kommer vara pigg och aktiv ändå upp i pensionsåldern. Läs mer:
Undervisningsmaterial - Teknikens Hus

 


Nyhetsbrev nr 2, maj 2017 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -