Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Studiebesök industri
Besök på en industri kan öka intresset för industrin, ge kunskaper om tillverkningsflöden och
automatisering. Här får man också en god inblick i vilka olika typer av arbeten som finns.
Foto: Per Blomqvist

 

 

 


Klass 8A besöker Billerud- Korsnäs i Skärblacka

Text och foto: Georg Arnstedt, tekniklärare vid Mosstorpskolan
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 2, maj 2017

En vacker vårdag i slutet av mars besökte klass 8A från Mosstorpskolan BillerudKorsnäs pappersbruk i Skärblacka. Anläggningen, liksom skolan, ligger i Skärblacka som är en mindre ort strax utanför Norrköping. Under april och maj kommer de övriga åttondeklasserna vid skolan att besöka bruket. Besöket är en del i ett samarbete mellan skolan och bruket och sker inom ramen för teknikämnet.

Pappersbruket
Carolina Werner och Daniel Franzén framför pappersbruket.

Kort om BillerudKorsnäs i Skärblacka

Vid anläggningen i Skärblacka tillverkas olika sorters pappersprodukter. Råvaran är trädstammar och returpapper som levereras till bruket. Tillverkningsprocessen består av olika moment såsom

  • avbarkning
  • flisning av stammarna
  • kemiska processer för att avlägsna icke önskvärda ämnen i den flisade veden och för att frigöra träfibrerna
  • spädning med vatten för att få en blandning av träfiber med rätt koncentration
  • fibern fördelas jämnt på pappersmaskinens vira (transportband) för jämn kvalitet
  • pressning och torkning
  • upprullning av det färdiga papperet på stora rullar för vidare bearbetning eller leverans till kund.

Processerna är i hög grad automatiserade. De övervakas och styrs till stor del från kontrollrum där processerna åskådliggörs på skärmar. Mätvärden följs upp och visas i förhållande till kontroll- och styrgränser (ett utmärkt tillfälle att anknyta till statistisk uppföljning och processtyrning).

Produktkvaliteten följs upp i flera laboratorier där en mängd olika kontroller görs.

Ett aktivt miljöfrämjande arbete bedrivs för att minska miljöpåverkan så mycket som möjligt. Genom att ta tillvara ämnen som frigörs i produktionen (t.ex. bark från trädstammarna) är anläggningen i det närmaste självförsörjande på energi.

Drömmen för en tekniklärare

Genom samarbetet med Billerud- Korsnäs får vi stor hjälp med att åskådliggöra och arbeta med flera av de områden som ingår i läroplanen för teknikämnet i årskurs 7-9 i grundskolan.

Tekniska lösningar

  • Styr- och reglersystem i tekniska lösningar för överföring och kontroll av kraft och rörelse.
  • Bearbetning av råvara till färdig produkt och hantering av avfall i någon industriell process, till exempel papperstillverkning och livsmedelstillverkning.
  • Principer för styrning och reglering med hjälp av hydraulik, pneumatik eller elektronik.

Teknik, människa, samhälle och miljö

  • Återvinning och återanvändning av material i olika tillverkningsprocesser. Hur tekniska lösningar kan bidra till hållbar utveckling.

Så här jobbar vi med arbetsområdet

Vi börjar med att studera hur svenskt skogsbruk går till. Hur man avverkar skog, vad skogsråvaran kan användas till och hur man säkerställer återväxten. Därefter går vi igenom papperets historia, från att det "uppfanns" i Kina fram till våra dagar. Vi tittar på olika tillverkningsmetoder och vilka typer av papper man får fram genom de olika metoderna, liksom hur olika trädslag påverkar papperets egenskaper.

Representanter för BillerudKorsnäs i Skärblacka besöker oss i skolan under en tekniklektion, berättar om brukets verksamhet och beskriver tillverkningsflödet vid papperstillverkningen så att eleverna ska vara väl förberedda inför det kommande studiebesöket. Nu i mars hade vi glädjen att få besök av Carolina Werner och Daniel Franzén. Carolina arbetar som HR Business Partner och Daniel som Produktsäkerhetsingenjör vid bruket.

Under studiebesöket får vi till att börja med följa tillverkningsflödet, från det att stockarna levereras till bruket fram till dess att papperet är färdigt. Vi får sedan besöka kontrollrummen och titta på hur styrningen av tillverkningen går till. Även besök i ett par laboratorier ingår, där vi bl.a. får se hur produktkvaliteten kontrolleras. Efter studiebesöket sker en uppföljning på skolan.

Eleverna positiva

Elever på Mosstorpsskolan.
Malte Brogren och Rasmus Vahlby från klass 8A.

Eleverna hade olika förväntningar inför besöket. För många var det första gången de besökte en industri, och visste därmed inte riktigt vad de skulle få uppleva, medan någon hade en förälder som arbetade där.

Under studiebesöket, som varade drygt två timmar, fick eleverna mycket information och en mängd nya intryck och det var en trött men nöjd skara som vandrade hem till skolan när besöket var slut.

En summering av studiebesöket visade att eleverna uppskattat att de fått följa tillverkningsflödet, blivit förvånade över att det finns så många olika typer av arbeten och att företaget kommit så långt inom miljöområdet.

Malte Brogren och Rasmus Vahlby från klass 8A (bilden) tycker besöket var roligt även om de gärna spenderat mer tid på bruket. Speciellt laboratorierna var intressanta. De skulle gärna sett fler arbetsplatser och vill gärna återkomma och se den nya pappersmaskinen som kommer att installeras.

 


Nyhetsbrev nr 2, maj 2017 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -