Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

 

– Hallå rektor Hans Sandberg!

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 2, maj 2017

Hans i samspråk med tre elever.
Hans i samspråk med Adijat, Delo och Mohammed från årskurs 9.

Borgsmoskolan är en högstadieskola i Norrköping med 270 elever. Hur ser er teknikundervisning ut?

– Verksamhetsåret på skolan är indelat i sexveckorsperioder. Tydliga pedagogiska planeringar skapas för varje period. Som det ser ut nu betyder det att eleverna har Teknik 100 minuter per vecka i varje sexveckorsperiod, dessutom i halvklass. Att läsa i de här perioderna gör att det blir enkelt att skapa täta uppföljningstillfällen. Den pedagogiska planeringen vi arbetar efter ligger till grund för bedömningsoch avstämningsarbetet som är viktigt för att veta hur eleverna ligger till och om det når målen. Avstämningsmöten sker efter varje avslutad period och inför varje period skapas en planering för de kommande sex veckorna där vi tittar CETIS på kunskapskraven och bestämmer hur vi ska jobba mot målen. Vi känner att upplägget gynnar både elever och oss.

Tekniksalen
Tekniksalen är uppdelad för teori och praktik.

Nu när regeringen föreslagit att teknikämnet får 200 egna timmar i grundskolan, hur ser du på det?

– Teknik finns som eget ämne på våra scheman sedan tidigare. Min bild av varför det fungerar så bra beror främst på starka och drivande lärare. I rollen som rektor kan man inte utveckla allt, även om man själv som i mitt fall, har ett starkt intresse för ämnet. Vi har två tekniklärare och de gör ett fantastiskt arbete med våra elever.

Har ni fått stöd eller information om regeringens förslag från huvudmannen?

– Vi har inte hört någonting om regeringens förslag från kommunens sida. Vi är förberedda och här vet eleverna när de har Teknik! Det står tydligt på schemat. Vår skola ingår i ett tekniknätverk tillsammans med fyra andra högstadieskolor i kommunen. Vi träffas och diskuterar, byter åsikter och råd. Hela skolverksamheten gynnas av samarbetet och jag tror att även de skolorna är införstådda med vad förslaget innebär.

 


Nyhetsbrev nr 2, maj 2017 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -