Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Claes
Claes Klasander

"Inga förmågor är ändrade, inte heller några kunskapskrav!

Digital kompetens - mycket mer än programmering!

Text: Claes Klasander, Föreståndare, CETIS
foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 2, maj 2017

För ett par tre år sedan började ryktet gå om att digital kompetens, programmering och datalogiskt tänkande skulle skrivas fram i läroplaner och kursplaner. Nu är det verklighet. Både före och efter förslaget har fokus varit på programmering. Det som i andra ämnen, fr.a. matematik, var ett medel för att nå ett annat mål, datalogiskt tänkande, framstod i teknikämnet som själva målet i sig. Programmering blev "nyheten". När det gäller digital kompetens är min åsikt att vi snarare behöver rikta in oss på det som inte lyser fram som en nyhet!

Tekniklärare: fokusera alltså mer på sådant som redan står i kursplanen och som kopplar till digital kompetens! Digitala möjligheter och risker, hur den digitala tekniken förändrar samhället, "styr och regler" och sätt att mäta och återkoppla, om tekniska (digitala) system, om digitalt understödd produktion och om digital teknik och etik, genus, den digitala teknikens historia och förändring, om vad vi kan åstadkomma med digital teknik, fördelar och nackdelar med robotar etc.

Det mesta av detta har stått sedan Lpo94. Eller åtminstone gått att läsa ut ur kursplanen. De nyheter som så nu så tydligt har skrivits till (typ programmering och datorns uppbyggnad - som dessutom befäster en mycket stereotyp bild av vad en dator är och hur den ser ut), ser jag som mindre delar och dessutom mycket kostsamma för skolorna!

Förmågorna

Den typen av undervisningsinnehåll jag nämner ovan går tydligt att länka till teknikämnets fem förmågor, medan min upplevelse från möten med lärare är att "det måste till något mer för att programmering ska få en bred koppling till förmågorna". Annars riskerar det bara att bli "färdighetsträning i olika programmeringsspråk". Sedan är det ju klart att eleverna ska få pröva några gånger om "vad man kan göra med programmerad teknik", men det kan inte vara huvudsyftet i teknikämnet. Inga förmågor är ändrade, inte heller några kunskapskrav! Om teknikämnet får 200 timmar i "den stadieindelade timplanen", så hinner vi inte göra t.ex. fem dubbelpass programmering i varje årskurs. Då ryker nästan halva undervisningstiden. Det har vi inte råd med.

Relationen mellan DKV och DDV

Tidigare har jag och flera kollegor talat om breda teknikkunskaper som "ett sätt för eleverna att erövra Den Konstruerade Världen". Nu står vi vid en punkt där den digitala tekniken får särskilt fokus – trots att den långt ifrån är ny! Det finns dock flera argument som är starka för att i särskild ordning uppmärksamma "Den Digitala Världen", och börja undervisa eleverna om relationerna mellan dessa båda världar.

Nedan finner du två länkar till en mer omfattande text där jag utvecklar resonemangen kring "teknikämnet och digital kompetens" ytterligare. Texten finns både som text här på hemsidan och som pdf-dokument.

Claes Klasander, Föreståndare, CETIS

 


Nyhetsbrev nr 2, maj 2017 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -