Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Hiss ända in i lägenheten.
Hiss ända in i lägenheten.

Teknikprojekt med pneumatik och hydraulik i årskurs 8

Text och foto: Toni Eklund, Leg. lärare i årskurs 4-9, Te, Ma, Fy, Ke, Bi
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2017

På Skogshöjdens skola i Trollhättan arbetar Toni Eklund. Han kontaktade oss på CETIS och delade med sig av sina erfarenheter och metoder i teknikämnet. Med utgångspunkt i sin bedömningsmatris för årskurs 8 genomför han lektionerna i pneumatik och hydraulik. Här berättar han om sitt teknikprojekt.

”Tekniska lösningar har i alla tider varit betydelsefulla för människan och för samhällens utveckling. Drivkrafterna bakom teknikutvecklingen har ofta varit en strävan att lösa problem och uppfylla mänskliga behov.”

Ovan citat är hämtat från kursplanen i Teknik vilket jag tycker säger mycket om den tekniska värld vi lever i och varför vi behöver teknisk förståelse och kunskap. När jag skulle inleda vårt teknikprojekt började vi först med att prata om kraft och tryck i fysikämnet under en treveckorsperiod. Då bekantade vi oss med begrepp och teorier som ligger bakom exempelvis domkraften och så även begreppen pneumatik och hydraulik.

Pneumatik: att kunna styra konstruktioner med gastryck exempelvis luft.

Hydraulik: att kunna styra konstruktioner med vätsketryck exempelvis olja eller vatten.

Klaffbron öppnas med hjälp av tryck.

Klaffbron öppnas med hjälp av tryck.
Klaffbron öppnas med hjälp av tryck.

Skiss – konstruktion - presentation

För att komma igång och få inspiration började vi med att titta på Youtubeklipp för att skapa en överblick och förståelse. Sedan var det enkelt att komma igång.

Jag arbetade med två åttor parallellt och klassernas storlek är 18 respektive 20 elever. De har tre lektioner i veckan uppdelade på 80, 60 och 40 minuter under sex veckor. Där ingick även elevernas redovisningar som bestod av att varje grupp demonstrerade sin konstruktion och berättade kort om hur de löst olika problem under arbetets gång samt vad de önskade förbättra/ förändra om de fått mer tid på sig.

Grupperna om två och två fick börja med att skissa förslag på konstruktioner, bl.a. hade de förslag på klaffbroar, saxliftar, lyftkranar, höj- och sänkbar scen, robothänder och mycket annat.

Jag upptäckte att det är bra om man redan i början av arbetet bestämmer maximala mått på konstruktionen. Vi har plastbackar med måtten cirka 450x300 mm till förvaring, de måtten fick vara riktmärke.

Materiel

Vi använde limpistoler, limstift, spånskivor, glasspinnar, gem, gummisnoddar och Sagittas experimentsats för hydraulik/pneumatik. Den består av ett antal sprutor med olika volym, plastslang att klippa upp i olika längder samt kopplingar och förgreningar. Jag använde en sats till varje klass. Materialet går att återanvända gång på gång, så det är välinvesterade pengar. Att ta med sig saker hemifrån var naturligtvis också tillåtet för att använda i arbetet.

Att bedöma arbetet

Bedömning sker fortlöpande under arbetets gång och jag använder mig av en egen bedömningsmatris, se längst ned på denna sida, där förmågorna är indelade i E, C respektive A-nivå.

Att i huvudsak arbeta med förmågorna att

  • identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion
  • identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar.

När jag arbetar med dessa förmågor kommer jag förstås oundvikligen även i kontakt med att

  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer.

Centralt innehåll

När det gäller det centrala innehållet är det tekniska lösningar inom:

  • Styr- och reglersystem i tekniska lösningar för överföring och kontroll av kraft och rörelse.
  • Hur komponenter och delsystem samverkar i ett större system...
  • Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Och arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar:

  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar.
  • Egna konstruktioner där man tillämpar principer för styrning och reglering med hjälp av pneumatik eller elektronik.

Sammanfattning

Det här var första gången jag jobbade med arbetsområdet pneumatik och hydraulik i teknikämnet och det gav mersmak. Elevernas entusiasm och arbetsmoral låg hela tiden på topp och det hände då och då att de ville jobba extra då de hade möjlighet. När vi sedan filmade varje objekt och lade till ljudeffekter så blev det extra minnesvärt för eleverna. Filmerna består och det var ett bra sätt att presentera arbetet på.

Vi har skissat, konstruerat, använt ord och begrepp, arbetat ämnesövergripande och presenterat lösningar, alla viktiga delar i undervisningen.

Tonis bedömningsmatris i Teknik för årskurs 8.
Förmågor Teknik E C A
Identifiera och analysera
tekniska lösningar utifrån
ändamåls-enlighet och
funktion.
Eleven kan genomföra enkla teknik-utvecklings- och kontruktions-arbeten genom att undersöka och pröva möjliga idéer till lösningar. Eleven kan genomföra enkla teknik-utvecklings- och konstruktions-arbeten genom att undersöka och pröva och omröva möjliga idéer och lösningar. Eleven kan genomföra enkla teknik-uvecklings- och konstruktions-arbeten genom att undersöka och systematiskt pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar.
Identifiera problem och
behov som kan lösas med
teknik och utarbeta förslag
till lösningar.
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handling-salternativ som leder framåt. Under arbetsprocessen formulerar och väljer handlings-alternativ som med någon bearbetning leder framåt. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlings-alternativ som leder framåt.
Förmåga att använda teknik-områdets
begrepp och
uttrycks-former.
Eleven gör en enkel konstruktion där intentionen i arbetet till viss del är synliggjord. Eleven gör en utvecklad konstruktion där intentionen i arbetet är relativt väl synliggjord. Eleven gör en välutvecklad konstruktion där intentionen i arbetet är väl synliggjord.

 


Nyhetsbrev nr 1, februari 2017 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -