Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Johnny
Johnny Häger

Modell för kompetensutveckling i Teknik

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2017

Johnny Häger, undervisningsråd på Skolverket, berätta lite kort om modulernas syfte!

- För att stödja lärarna i Teknik tar Skolverket fram flera nya moduler i ämnet. En modul handlar bl.a. om de tekniska mönster och drivkrafter som går att se i vardagen, och som syftar till att ge nya spännande insikter för teknikläraren som förhoppningsvis i slutändan ökar elevers motivation. En annan kommande modul handlar om design och konstruktion vars syfte är att visa på hur bl.a. praktiskt arbete för eleverna, konstruktion, kan öka motivationen och bli något mer än bara byggande utan riktning.

Varför tror du dessa behövs, har ni sett ett behov?

- Teknikens förändring möter behovet som finns när det gäller att arbeta med förmågorna om att värdera konsekvenser av teknikval samt analysera drivkrafterna bakom. Ett viktigt område inte minst i skenet av hållbar utveckling. Orsaken bakom att vi tar fram modulen Design och konstruktion har sin utgångspunkt i Skolinspektionens rapport om skolämnet teknik där det bl.a. pekades på att eleverna ofta ansåg att konstruerandet som sker under lektionstid var meningslöst.

Ersätter dessa moduler annat stöd?

- Både ja och nej. Det material som idag finns på skolverket.se/nt kommer att finnas kvar men kommer under våren att gås igenom grundligt. Det som är inaktuellt tas bort och annat kommer möjligen att flyttas till andra ställen. Det pågår ett arbete med att ändra hela skolverket.se och utveckla Lärportalen i syfte att förbättra tydligheten och göra det enklare att hitta på hemsidan för våra målgrupper.

Kommer kurser i hur man arbetar med modulerna att genomföras?

- Skolverket anordnar handledarutbildningar på olika lärosäten runt om i Sverige, där lärare förutom att få kunskap om modulerna även får utbildning i hur man handleder sina kollegor. Dessa pågår och vi kommer dessutom att erbjuda en ny utbildningsomgång under nästa läsår. Vi kommer även att göra en särskild satsning mot de NT-utvecklare som Skolverket tidigare har utbildat inom regeringsuppdraget Naturvetenskap- och tekniksatsningen. De har redan handledarkunskap och kommer erbjudas kunskap i och om modulerna.

När kommer lärare att kunna arbeta med modulerna?

- Teknikens förändring planeras att publiceras på Lärportalen i mitten av februari. Design och konstruktion planeras att vara färdig någon gång under början av hösten 2017. Vi planerar för ytterligare en modul som kommer att behandla digitalisering och digital kompetens. Publicering för den modulen är ännu inte fastställd.

Vad hoppas du på att modulerna ska ge lärarna?

- Att de får möjlighet att samtala kollegialt om det de undervisar om. Här hoppas jag att skolledarna ger goda möjligheter till detta. Matematiklyftets utvärderingar har tydligt visat vilken framgångsfaktor för utveckling av undervisningen i matematik som kollegialt lärande kan leda till. Vidare hoppas jag att modulerna även ska ge mer kunskaper i teknik, nya idéer, större insikter om förmågorna och ny glädje i uppgiften.

Kommer ni att göra uppföljningar för att se hur det fungerar ute i verksamheten?

- Vi hoppas på att få god återkoppling från de lärare som går handledarutbildningen samt från alla de lärare och andra som vi har kontakt med.

Gå gärna in på Lärportalen och se vad webbplatsen har att erbjuda:
Lärportalen - Skolverket


Nyhetsbrev nr 1, februari 2017 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -