Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Madeleine
Madeleine Aronsson Adler

Madeleine och sagornas teknikinnehåll

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2017

På lärarutbildningens teknikkurs upptäckte studenten Madeleine Aronsson Adler att hon var teknikintresserad. Från att ha varit uppvuxen i en familj med naturvetare valde hon lärarstudier och hittade teknikintresset med hjälp av skönlitteratur. Under praktiken i en årskurs 3 använde hon boken Bopinku som bas för undervisningen.

Madeleine som är 24 år ville ta en paus från studierna efter studenten. Hon valde att arbeta som elevassistent på den lågstadieskola hon själv gått på. Och med bakgrund inom scouterna kände hon att arbeta med barn var rätt för henne. Erfarenheten från arbetet på skolan samt från ett korttidsboende för ungdomar med ganska stora svårigheter, resulterade i att hon upptäckte hur härligt det var att lära ut. Det ville hon fortsätta med och därför började hon på lärarutbildningen i Linköping.

- Jag sprang på boken om Bopinku av en slump våren 2015 och senare under 2016 använde jag mig av monstret Bopinku i all undervisning jag ansvarade för under min praktikperiod. Jag fick god respons från klassen och av personalen. Det är härligt att börja i en klass och att bli förknippad med en bok och läsning, som så många elever tycker om. För visst upplever man boken mer när någon annan läser högt?

- Efter praktiken började mina idéer att spruta och post-it lapparna täckte skrivbordet, då sammanställde jag en lärarhandledning för Svenska som jag skickade till författaren, Gustaf Lingmark. Han svarade då att han ville publicera handledningen på bokens hemsida

Populärkultur och skolmiljö

Gustaf Lingmark som själv varit lärare saknade en bok som passade i undervisningen. Miljön skulle vara en miljö där ungdomar och barn kunde känna sig hemma i, t.ex. spelvärlden. Han bestämde sig för att skriva själv. Bopinku handlar om två pojkar, Nikolas och William, samt ett monster som klivit ur ett tv-spel och blivit levande. Pojkarna måste ta hand om monstret och flera kapitel utspelar sig i skolans miljö samtidigt som den skildrar den populära kulturen med tv-spel, monster och äventyr.

Madeleines arbete

-Tiden räcker inte till, jag vill göra så mycket, säger hon. Jag studerar heltid och gör den här lärarhandledningen vid sidan om. Jag kanske är dålig på att vara typisk student, jag vill hellre utföra, utforska metoder och hitta på egna övningar och uppgifter till kurserna. Därför skrev jag lärarhandledning för Svenska och Matematik till att börja med. Cecilia Axell som var kursansvarig berättade kring teknik i skönlitteratur och det stämde precis med det sättet jag redan arbetade på. Mycket föll på plats och det kändes skönt med bekräftelsen på att metoden är framgångsrik. Nu har jag stöd för min redan existerande handledning, och även för handledningarna jag planerar för framtiden!

Lärarhandledningen Madeleine arbetar med nu är för Teknik. Tanken är att utgå från den teknik som finns i boken om monstret och syftet är att barnen ska komma i kontakt med den tekniken på ett relevant sätt. Lärarhandledningen bygger på en lektionsserie med färdiga lektionsplaneringar och allt är baserat på kursplanen. Egentligen kan man säga att det är en introduktion till teknikämnet som kopplar både mot teknikhistoria och olika föremål.

Det centrala innehållet som bearbetas i utformningen av lektionerna är: Teknik, människa, samhälle och miljö där ett av målen är Hur föremålen i elevens vardag har förändrats över tid. (Lgr 11). I handledningen finns en referenslista med litteratur från vilka Madeleine har hämtat inspiration. Här finns också för- och eftertester anpassade för lektionsserien, det gör det enkelt att se den ökade kunskapen hos eleverna. Lektionerna kan du använda individuellt, i helklass, halvklass och som grupparbete.

Titta gärna in på Monstret Bopinkus hemsida. Där kan du hämta lärarhandledningen och beställa boken:
Monstret Bopinkus hemsida

Bild Eftertest
Exempel på innehåll från lärarhandledningen - Eftertest Teknikhistoria.

 


Nyhetsbrev nr 1, februari 2017 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -