Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Elever bygger
Foto: Cecilia Klevang

Byggmateral
Ovan material är Knex.
Foto: Katarina Rehder

Kreativitet i Seoul

Text: Cecilia Klevang, tekniklärare, KomTek
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2017

Elever som deltar i tävlingen Math and Science Competition 2016.
Foto: Cecilia Klevang

Elever, lärare och arrangörer av teknik- och matematiktävlingen ”Enlighting Imagination” åkte till Sydkorea för den internationella finalen samt för att göra studiebesök. Med stöd från Skolverket har Mariana Back, Tekniska museet, arrangerat tävlingen i Sverige på olika platser; Vattenhallen i Lund, Innovatum i Trollhättan, Framtidsmuseet i Borlänge, Tekniska museet i Stockholm, Umevatoriet i Umeå, Exploratoriet i Skellefteå och på KomTek i Alingsås. Cecilia Klevang på KomTek i Alingsås berättar om resan.

Eleverna som åkte till Sydkorea har alla vunnit sin deltävling på någon av platserna som arrangerat tävlingen i Sverige. Första pris var att tillsammans med sin tekniklärare åka till Seoul. På plats i Seoul fanns det tid för att göra flera studiebesök för att få en insyn i den koreanska kulturen och vi fick också besöka Mirae Industrial High School of Science & Technique.

Skolan är unik, den har kreativitet på schemat, något som är ovanligt i koreansk utbildning där mycket fortfarande handlar om att ”mata” elever med fakta med inställning till att kunskap är viktig för att klara av proven. Sydkorea har legat i topp i PISA:s mätningar i matematik och naturvetenskap men nu börjar rektorer och makthavare titta på den svenska modellen. Att ha elever som tar extralektioner på kvällarna och sitter och sover på lektionerna är inte optimalt och ett mål är att elever måste lära sig diskutera och argumentera och bli bättre på att ta egna initiativ. Att gå på den här skolan kostar cirka 300 dollar i månaden och eleven kan antingen komma in på betyg eller på sin personlighet - eleven ska visa hur stort intresse den har för skolans inriktning och att den är värd att gå på skolan.

Rösta på bästa idé

Våra elever får i uppgift att tillsammans med de koreanska eleverna skapa en uppfinning som bygger på ”nesting”. Något som man kan översätta med något som är inbyggt i något annat, något som t.ex. är hopfällbart. För att kunna hantera många människor på liten yta, är det ett område som är nödvändigt för koreanerna. Har man varit inne i en koreansk lägenhet så är det fascinerande hur mycket de får in på en liten yta!

Språket är en utmaning. Koreaner är inte lika bra på engelska som våra svenska elever. T.ex. tar läraren hjälp av en elev som översätter alla instruktionerna till engelska. Sedan tar arbetet vid och efter någon timme har eleverna tillsammans kommit fram till flera smarta uppfinningar. Varje grupp får sedan presentera sin uppfinning för övriga gruppen. Presentationen är väldigt viktig i processen, kan du presentera din idé övertygande, har du lättare att kunna sälja den. Sedan följer för oss ett ovanligt moment. Läraren vill nu att alla, lärare, elever och vi vuxna ska rösta på de förslag man anser är bäst. Han förklarar också för eleverna att det är ofint att rösta på sitt eget förslag. Alla uppfinningar är ju bra på sitt sätt - alla elever har arbetat väl med sin uppgift…vi vuxna räcker diplomatiskt upp handen på allas förslag. Här ser vi en av skillnaderna i syn på undervisningen. Att tävla och försöka sälja är inte främmande för koreaner.

Den internationella finalen

Tävlingen ”Math and Science Competition 2016” hålls på Gwacheon Science Center som är Asiens andra största science center. Det är tionde året som tävlingen arrangeras och andra året som internationella lag är inbjudna. I år är lag från Mongoliet, Hong Kong och Sverige med.

Eleverna bygger med byggmaterialet 4DFrame.
Eleverna bygger med byggmaterialet 4DFrame. Foto: Cecilia Klevang

Under året har tio tusen elever deltagit i deltävlingar. Det är sammanlagt tusen elever som samlas för att tävla i olika klasser. Det handlar om att bygga katapulter, kulbanor, banor för bilar som styrs med mobil och broar. Materialet är 4DFrame som är ett byggmaterial utvecklat av ingenjör Mr Park.

De svenska eleverna är med i High School-klassen och ska bygga en bro mellan två pelare och som ska hålla för så mycket vikt som möjligt. Uppgiften fick eleverna reda på dagen innan och har hunnit fundera över natten. Efter en stor invigning så sätter tävlingen igång. Under tre timmar sitter tusen eleverna på golvet och arbetar med sina modeller. Eleverna Sara Wallén och Elias Vitell från Skuru skola i Nacka, arbetar bra med sin bro. De lyckas göra en bro som klarar 2,8 kilos tyngd. De vinner sin klass.

En otroligt fascinerande resa till ett land som på många sätt har kunnat bygga upp ett välstånd bland annat genom att så hårt satsa på utbildning. Under 50-talet räknades landet som ett av världens fattigaste.

 


Nyhetsbrev nr 1, februari 2017 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -