Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Förändringens år

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2017

Det är spännande tider i teknikens värld just nu! Ja, hela 2017 kan bli ett år som domineras av förändring när det gäller teknikundervisningen. Som vi tidigare rapporterat står regeringen inför två viktiga reformer: skolans digitalisering respektive förslaget till stadieindelad timplan. Dessutom väntar vi på Skolkommissionens rapport i april. Utöver det har Skolverket beställt s.k. moduler för fortbildning i Teknik. Och så ser vi fram emot en rikskonferens i lite ny form den 16-17 oktober.

Den största förändringen är dock den som det ännu inte finns någon riktig plan för, men som är av synnerlig vikt. Utan den kommer det bli svårt att implementera de andra planerade förändringarna. Det handlar om att öka andelen behöriga lärare i Teknik i Sverige. Just nu visar Skolverkets siffror från databasen Siris att det blott var 44,4% av lärarna i grundskolan som hade lärarlegitimation och var behöriga i Teknik läsåret 15/16. Här krävs ett långsiktigt ansvarstagande från både stat, skolhuvudmän och lärosäten för att rektorer ska kunna fortbilda sin personal och studenter ska välja lärarutbildning i teknik!

Statistik tekniklärare - Klicka för förstoring.
Klicka på bilden för att erhålla en förstoring.
Källa: SiRiS

Kanske använder jag inte statistiken på helt rätt sätt, men detta är ändå officiella siffror. Jag vet att Siris har svårigheter med både inrapportering och mörkertal, men prövar nu en tanke: Av grundskolans inrapporterade totalt cirka 80 500 heltidstjänster på ett läsår undervisades det totalt ca 1675 heltidstjänster i Teknik. Det är ca 2% av totalen. Jämför man med hur stor andel teknikämnets 200 timmar utgör av timplanens totala 6890 timmar blir andelen ca 3%.

Det skulle, i så fall, betyda att eleverna får drygt 30% för lite undervisningstid i Teknik. Inte undra på att ämnet har bland de lägsta siffrorna för elever som uppnår höga betyg. De hinner helt enkelt inte få det. I ett skolämne som alla säger är bland de viktigaste för svensk framtid!

Svik inte eleverna! Ge dem den undervisning kursplanen lovar dem! Ge lärarna förutsättningar att ”leverera”! Låt 2017 bli förändringens år!


Statistik Skolverket

 

 


Nyhetsbrev nr 1, februari 2017 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -