Malin Granath
Den smarta staden – fortfarande en vision
Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2017
Malin Granath, lektor vid avdelningen för informatik vid Linköpings universitet disputerade förra året på avhandlingen The smart City – How smart can ’IT’ be. Vid en föreläsning berättade hon om sin forskning och vad den smarta staden är, i nuläget och i framtiden.
En av de få städer i världen som är smart i sin helhet är Songdo i Sydkorea. Den har byggts från grunden med sensorer som känner av luftföroreningar, trafikläget m.m. Allt för att underlätta för de boende. Men vem bor där? Få har lockats att flytta dit och Malin menar att sällan utgår man ifrån människans behov utan istället från analyser som kanske inte stämmer överens med människans behovsuppfattning. Samtalen har uteblivit. Uppenbarligen kan andra omständigheter styra dina val än de som appen föreslår.
Vi ska kunna tvätta på bästa tid, lampor ska släckas när vi inte är där, övervakningskameror ska få oss att känna trygghet och i appar hittar vi den snabbaste resvägen.
Malin berättar att tekniskt är detta inga stora utmaningar, men det vi kanske inte främst tänker på är de digitala avtryck vi lämnar. Digitaliseringen är varken opolitiskt eller neutral. Allt vi gör i vår digitala värld producerar data om oss, vilket bidrar till att analysera oss och generera beslutsunderlag för hur vår dag ska se ut. Men vill vi det på alla plan?
Tekniskt kunnande ligger naturligtvis bakom utvecklingen av en smart stad, men vem driver utvecklingen och hur ser konsekvenserna ut? Är det kommersiella intressen, teknikoptimister eller andra som styr utvecklingen mot en inriktning i eget intresse? En viktig fråga är hur informationen som läggs ut om oss kan skyddas? Vi måste se över regelverk, integriteten ska skyddas och vi bör undersöka hur säkra eller sköra systemen är. Malin Granath avslutar med att betona att konceptet Smarta städer behöver problematiseras.
Tips inför din undervisning
Under rubriken Teknik, människa, samhälle och miljö för årskurs 7-9 finns områden att titta på där ovan kan diskuteras. Internet och andra globla tekniska system – systemens fördelar, risker och sårbarhet samt Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska, etiska och sociala aspekter.