Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

David på Teknikens Hus.
David Broström

Kläder i papper - en hållbar designutmaning?
Kläder i papper - en hållbar designutmaning?

Vad händer på Teknikens Hus?

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 4, december 2016

Teknikens hus

CETIS var i Luleå under en dag i oktober. Här passade vi på att träffa David Broström och Camilla Isaksson på Teknikens Hus. Vi ställde några frågor, tittade på utställningarna och träffade elever som var på plats under dagen med sina lärare. Teknikens Hus i Luleå lockar besökare i alla åldrar.

De har skolprogram, fasta och tillfälliga utställningar och är en inspirerande miljö att upptäcka, klura och forska i. Barnfamiljer och turister hittar hit och det är lika full fart på helger som på veckodagarna.

David Broström, ansvarig för skola och utbildning på Teknikens Hus, berätta lite om Teknikens hus och er verksamhet!

- Vi är ett science center och öppnade redan 1988. Ett av de första i landet och helt klart det nordligaste. Hos ett science center ska man möta vetenskap och klurigheter. Testa, pröva och se hur det fungerar, men utställningarna ska också få besökarna att tänka till på omgivning, miljö och konsekvenser. Faktum är att utställningsmiljöerna tar avstamp i Norrbottens industri- och kulturarv. I de permanenta utställningarna visas t.ex. gruvbrytning, hamnverksamhet, vattenkraft och stålkraft. Här får besökarna tillfälle att undersöka rätt komplicerad teknik. Vi hoppas så klart att alla får en ökad förståelse för hur tekniken fungerar men också hur det påverkar samhället. Det gäller alla, från ung till gammal.

Camilla på Teknikens Hus.
Camilla Isaksson, Teknikens Hus

Camilla, vad har ni för utställningar nu, förutom de permanenta?

- För tillfället har vi en utställning som behandlar frågan om mode och hållbarhet. Vi köper kläder som aldrig förr och med utställningen vill vi ge kunskap kring hur tillverkningsprocessen går till och på så vis också förstå hur vi kan bli bättre på att konsumera rätt och hållbart.

David, vilka åldersgrupper besöker er? Har ni skolprogram?

- Besökarna i huset är allt från 0-99 år. Under helger och lov är vår huvudmålgrupp den aktiva familjen samtidigt som vi lockar turister. Besöksantalet ligger på ca 105 000 personer per år, vilket är ett stort antal för regionen vi verkar i.

En viktig kärna i vår verksamhet är skolverksamheten. Vardagar är huvudmålgrupper skolan. Vi möter och handleder allt från förskolebarn upp till vuxenstuderande i våra skolprogram. Varje år handleder våra pedagoger 16 000 skolbarn och vi utbildar tusentals lärare. En av våra viktigaste uppdrag är att vara en resurs för skolan, med skolans behov i fokus.

Från stock till papper

När jag pratat med Camilla och David träffar jag Linda som går i åk 3. Hon berättar allt om skogsindustrin som hon har lärt sig under dagen. Dessutom vill hon visa mig hur det går till inom industrin. Vi går igenom vad som händer från att trästocken kommer till sågverket till det färdiga pappret, som hon dessutom får ta med sig hem.

- Jag har inte tänkt på hur många saker trä kan användas till, att få veta det är jättespännande. Men vad händer om träden tar slut en dag, undrar hon.

En bra fråga tänker jag och förstår att Linda har funderat över konsekvenserna av teknikvalen vi gör.

Spännande - snart är pappret färdigt!
Spännande - snart är pappret färdigt!

Jag går vidare och hittar fler elever. Sara heter en flicka som verkar sitta och fundera över någonting.

När jag frågar vad hon och hennes kompis Marcus gör där svarar de unisont:
- Vi är inte här för skojs skull eller av egen fri vilja. Men det är verkligen jättekul! Lektionerna vi har här är de bästa!

- Nu har vi Svenska och Teknik samtidigt. Vi forskar om någon typ av teknik eller teknisk pryl och vi skriver ner vad vi kommit fram till. Sedan presenterar vi arbetet för varandra under lektionen.

- Det är roligt att höra vad de andra kommit fram till, säger Sara och fortsätter att forska och skriva. Jag förstår att de är upptagna med sitt och jag går vidare bara för att upptäcka att alla barn och ungdomar är för koncentrerade på sitt för att hinna prata med mig.

Läs mer om Teknikens Hus på:
Teknikens Hus hemsida

 


Nyhetsbrev nr 4, december 2016 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -