Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Johnny
Johnny Häger, undervisningsråd på Skolverket - höll en presentation på de regionala konferenserna i Kalmar, Västerås, Luleå och Stockholm där han berättade om Skolverkets satsningar.

Kommande moduler för grund- och gymnasieskola

Text: Katarina Rehder
Foto: Christina Wallnér
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 4, december 2016

Skolverkets nya satsning på kompetensutveckling för teknikämnet är på gång. Tanken är att under våren 2017 lansera ett nytt material för kompetensutveckling och kollegialt lärande i teknikämnets didaktik i form av moduler som är indelad efter skolform och årskurs.

Modulen som CETIS arbetar med utgår från förmågorna fyra och fem, Teknikens förändring och dess konsekvenser. Syftet är att genom ett antal viktiga områden inom teknikämnet fokusera på de två sista förmågorna som är att värdera konsekvenser av olika teknikval samt att analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken förändrats över tid.

Modulen kommer att innehålla åtta delar som i sin tur innehåller fyra moment. Delarna är teknisk förändring, mönster i teknisk förändring, drivkrafter, människans roll - två delar, konsekvenser av teknikval, teknikens roll för hållbar utveckling och den tekniska framtiden.

De fyra moment som ingår i varje del besår av moment A - individuell förberedelse, moment B – kollegialt samtal med handledare, moment C – reflektion med handledare och moment D – genomförande av lektion eller aktivitet.

CETIS är med och tar fram materialet som beräknas vara färdigt i maj 2017.

Läs mer på Skolverkets hemsida:
Lärportalen för naturvetenskap och teknik - Skolverket


Nyhetsbrev nr 4, december 2016 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -