Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Karin

Att sätta ord på elevers kunnande i teknik

Text: Karin Stolpe, föreståndare NATDID, Linköpings universitet
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 4, december 2016

Att sätta ord på elevers kunnande är viktigt för lärares arbete i teknik. I ett klassrum fick elever arbeta med att bygga en fysisk modell av en stad med hjälp av papp och annat material. Läraren kunde då identifiera delar av elevernas tekniska kunnande.

Böcker i Teknik.

Elever i årskurs 1 och 2 fick i uppgift att bygga upp staden Sålunda – en stad täckt av vatten – från Lennart Hellsings saga Krakel Spektakel. Till sin hjälp hade eleverna både beskrivningen och bilderna från sagan. Tillsammans skapade eleverna och läraren en skiss över hur arbetet skulle se ut.

Eleverna använde sig sedan av olika tekniker för att foga samman material, bland annat häftapparat, tejp och limpistol. Att lära sig sammanfoga olika material är en del av det centrala innehållet i teknik. Men att fästa en liten kontaktyta, exempelvis änden på en piprensare, på en stor, exempelvis underlaget, är dock en stor utmaning för de flesta elever. Många elever ger upp att hitta en lösning på problemet. En elev låter dock en modell av en människa gjord av piprensare få långa fötter, vilket gör att kontaktytan blir större och eleven kan skapa en stark sammanfogning mellan materialen.

Att relatera en skiss till en fysisk modell identifierades i studien som tekniskt kunnande. Det innebär för eleverna att kunna omsätta den tvådimensionella skiss de skapat tillsammans med läraren, till en tredimensionell modell. Det betyder också att eleverna ska kunna se kopplingen mellan en liten skiss och en stor modell. För eleverna består alltså det tekniska kunnandet både i att kunna omvandla en tvådimensionell skiss till en tredimensionell modell och att kunna omsätta en liten skiss i en stor modell.

Tekniskt kunnande identifieras också genom elevers bedömning av vilket material som ska användas i konstruktionsarbete. Eleverna prövade sig fram för att bedöma stabiliteten i de konstruktioner de byggde. Oftast var detta inte något större problem för eleverna, eftersom de använde sig av exempelvis mjölkpaket för att bygga sina hus. Dessa är stabila redan från början. När ett av husen visade sig vara alltför instabilt löste de det genom att limma fast huset på underlaget.

En annan del av kunnandet innebär att eleverna kan välja rätt verktyg beroende på material. Även här prövade sig eleverna fram. När pappbiten var för hård att klippa med en vanlig sax vände sig eleven till läraren för att få hjälp att använda en kniv istället. Detta kunnande kan ses som ett första steg att bearbeta och forma material.

I läroplanen står det att innehållet i Teknik ska behandla material, konstruktioner och skapande av enkla skisser och fysiska modeller. Men samtidigt behöver detta konkretiseras. Lärare behöver få ord på hur elevers kunnande i teknik yttrar sig.

Sammanfattningsvis visar den här studien hur elevers kunnande i teknik kan se ut i den faktiska klassrumssituationen. På så sätt får lärare verktyg för att sätta ord på de förmågor och det kunnande som många gånger yttrar sig genom elevers handlingar. Det gör både att det blir lättare för läraren att se vad eleverna redan kan, men också att leda eleverna vidare i sitt lärande.

Den här professionsvetenskapliga artikeln baseras på nedanstående originalartikel:
Björkholm, Eva; Andrée, Maria & Carlgren, Ingrid (2016). Exploring technical knowledge in the primary technology classroom. Australasian Journal of Technology Education, 1.

Artikeln finns fritt tillgänglig:
Exploring technical knowledge in the primary technology classroom, Eva Björkholm - KTH


NATDID

NATDID är ett nationellt centrum vid Linköpings universitet med uppgiften att stödja skolutvecklingen på nationell nivå inom teknik och naturvetenskap. Genom att sprida resultat från aktuell didaktisk forskning till verksamma i skolan är målet att lärare ska kunna omsätta ämnesdidaktisk forskning i praktiken och därigenom låta skolan vila på en vetenskaplig grund. NATDID inrättades efter ett regeringsbeslut i februari 2014 och en viktig del av NATDID: s uppdrag är att bygga nätverk för målgrupperna i skolan, inom lärarutbildningen och för intressegrupper och organisationer. NATDID sprider dessutom professionsvetenskapliga artiklar och här publicerar vi en av dem. Läs mer om NATDID:
Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID) - LiU

 


Nyhetsbrev nr 4, december 2016 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -